Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Peachtree Street from City Scape

http://www.atlantatimemachine.com/downtown/pch_pc_35.htm
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

  • Να μάθουν και να αναγνωρίζουν τη μορφή ΡΟΝΤΟ. 
  • Να κάνουν επανάληψη στα ρυθμικά στοιχεία.
  • Να κάνουν επανάληψη στις οικογένειες των μουσικών οργάνων.
  • Να μπορούν να διαβάσουν μια γραφική παρτιτούρα.

ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 διδακτικές ώρες

ΥΛΙΚΑ:  - προτζέκτορας
               - υπολογιστής με ηχεία
               - χαρτί και μολύβι (για τους μαθητές)
               - φωτοτυπίες με εικόνες και πίνακες



Συνθέτης: Jennifer Higdon. Γεννήθηκε το 1962 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όμως σε πολύ μικρή ηλικία μετακόμισε με τους γονείς της στην Ατλάντα. Ενδιαφέρθηκε από μικρή για τη μουσική. Παίζει κρουστά και φλάουτο. Σπούδασε σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας στο πανεπιστήμιο. 




Λίγα λόγια για το Peachtree Street και το City Scape γενικότερα:

     Πρόκειται για το 3ο μέρος του έργου City Scape. Κατά τη διάρκεια της ακρόασης μεταφερόμαστε στην Peachtree Street, στην Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών. Υπάρχουν πολλά φανάρια, ενώ άνθρωποι και αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται στο δρόμο και τα πεζοδρόμια. Η Peachtree Street αποτελεί έναν μεγάλης κυκλοφορίας δρόμο. Το έργο αυτό αποτυπώνει τις μνήμες της Jennifer Higdon για τον πολυσύχναστο και πολύβουο αυτό δρόμο, καθώς και τα απόμερα και ήσυχα σημεία του.

      Στη σύνθεση αυτή περιέχονται στοιχεία όπως: φόρμα ρόντο, παλμός, ρυθμός (συγκοπή, τρίηχα κ.τ.λ.), εναλλαγές μέτρων (2/4, 3/4 κ.τ.λ.), τα οποία χρησιμοποιεί η συνθέτης για να αποτυπώσει με μουσική τον πολυσύχναστο αυτό δρόμο.
      Τα πρώτα δύο μέρη του City Scape (Skyline και River Sings a Song to the Trees), περιγράφουν την πόλη της Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών, με βάση τις μνήμες της συνθέτιδος, αφού εκεί μεγάλωσε. 


     Για να ακούσετε το Peachtree Street αλλά και ολόκληρο το City Scape επισκεφτείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:  https://open.spotify.com/album/5Vo8QaziUjzKLJupvRF4qs (χρειάζεται να κάνετε εγγραφή που είναι δωρεάν).




ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

     Το κομμάτι αυτό αποτελείτε από 6 διαφορετικά θέματα. Κάθε ένα έχει ένα γράμμα της αλφάβητου. Το Α επαναλαμβάνεται συνεχώς μετά από κάθε διαφορετικό θέμα - γράμμα. Είναι δηλαδή γραμμένο σε φόρμα ρόντο (Α - Β - Α - Γ - Α - Δ - Α - Ε - Α - Ζ - Α). Το τελευταίο θέμα (Ζ) είναι ένας συνδυασμός όλων των προηγούμενων θεμάτων. Κάθε θέμα επικεντρώνεται σε διαφορετική οικογένεια οργάνων (έγχορδα, χάλκινα πνευστά, κ.τ.λ.), ενώ υπάρχει και συνεχής εναλλαγή ρυθμικών στοιχείων.

  • Ακούστε το μουσικό απόσπασμα και συγχρόνως παρακολουθείστε τον οδηγό ακρόασης.


ΟΔΗΓΟΣ ΑΚΡΟΑΣΗΣ - ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΤΙΤΟΎΡΑ:



     Υπάρχει επίσης και σε μορφή powerpoint ακολουθείστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να τον προβάλλετε: http://slideplayer.com/slide/4300981/ (είναι στα αγγλικά όμως θεωρώ ότι πολύ εύκολα μπορούν να τον παρακολουθήσουν οι μαθητές. Εναλλακτικά μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δικό σας στα ελληνικά).



  • Στη συνέχεια ξεκινήστε μια συζήτηση με τους μαθητές σας. Εξηγείστε τους ότι το κομμάτι περιγράφει έναν μεγάλο και πολυσύχναστο δρόμο. Αναφερθείτε στα μουσικά όργανα και τα ρυθμικά μοτίβα, τις εναλλαγές του ύφους (τι συμβαίνει όταν περιγράφει ένα πολύβουο σημείο και τι ένα ήσυχο).
Ερώτηση 1: Μπορείτε να αντιληφθείτε την εναλλαγή των θεμάτων; (Ζητήστε από τους μαθητές σας να σηκώνουν το χέρι τους μόλις ακούν διαφορετικό θέμα).

Ερώτηση 2: Με βάση το μουσικό απόσπασμα που μόλις ακούσατε, μπορείτε να αντιληφθείτε πότε βρισκόμαστε σε ένα πολυσύχναστο σημείο και πότε σε ένα απόμερο και ήσυχο;



Δραστηριότητα 2η:

     Αφού έχετε συζητήσει διεξοδικά τη δομή και μορφή του κομματιού, έχετε αναφερθεί στην επιλογή των μουσικών οργάνων κάθε θέματος, καθώς και το ύφος του. Μοιράστε στους μαθητές σας τον παρακάτω πίνακα.



     Ακούστε μία ακόμη φορά το μουσικό απόσπασμα και ζητήστε από τους μαθητές σας να το συμπληρώσουν. Στην περιγραφή μπορούν να χρησιμοποιήσουν ότι λέξεις θέλουν, αυτές που αναφέρονται στον πίνακα είναι ενδεικτικές.

Δραστηριότητα 3η:

     Στο θέμα Α η συνθέτης, χρησιμοποιεί λίγα ρυθμικά στοιχεία, τα οποία όμως συνδυάζει και αναδιαμορφώνει δημιουργώντας ρυθμικά σχήματα. Κάθε φορά λοιπόν που επαναλαμβάνεται το θέμα Α, υπάρχουν διαφορετικά ρυθμικά σχήματα, που όμως δημιουργούν το ηχητικό εφέ ενός πολύβουου και πολυσύχναστου δρόμου.

     Με βάση τα παρακάτω ρυθμικά σχήματα, ζητήστε από τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τη δική τους μουσική σύνθεση. Θέμα τους θα είναι ο μεγαλύτερος και πολυσύχναστος δρόμος της πόλης τους. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν body percussion, boomwhackers, και μουσικά όργανα που διαθέτει η τάξη.



Παραλλαγή:

     Προβάλλετε ή μοιράστε σε φωτοτυπία έναν μεγάλο δρόμο της πόλης σας, χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες (μπορείτε να μοιράσετε διαφορετική φωτογραφία σε κάθε ομάδα) και ζητήστε τους να αποτυπώσουν ηχητικά την εικόνα. Έπειτα κάθε ομάδα θα παρουσιάσει το αποτέλεσμα της δουλειάς της.

 
ΠΗΓΕΣ:

https://open.spotify.com/album/5Vo8QaziUjzKLJupvRF4qs

http://slideplayer.com/slide/4300981/

https://www.atlantasymphony.org/aso/asoassets/downloadcenter/Teacher's%20Guide%2008-09.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/City_Scape

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …