Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 1)

      Χωρίς να γίνεται εσκεμμένα, κάποια από τα παιδικά βιβλία που πήρα για τα μικρά μου, λειτουργούσαν ως έμπνευση και για δραστηριότητες εντός της σχολικής τάξης.
      Έτσι λοιπόν, πιάνοντας στα χέρια μου το βιβλίο Mια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Κάρλ, σκέφτηκα... Ηχοϊστορία. Ναι, αλλά όχι μια απλή ηχοϊστορία, αλλά μια ηχοϊστορία σε μορφή ροντό.
     Φυσικά, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών ο βαθμός δυσκολίας μπορεί κάλλιστα να αυξομειωθεί.


Η ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ:

Νωρίς κάποιο πρωί, το αεράκι έφερε απ' τα χωράφια μιαν αράχνη, Από το σώμα της κρεμόταν μια λεπτή, σαν μεταξωτή, κλωστή. Η αράχνη προσγειώθηκε σ' έναν φράχτη...και με την μεταξωτή της κλωστή άρχισε να υφαίνει έναν ιστό.

"Χμ, χμ!" είπε το άλογο. "Θες να σε πάω μια βόλτα;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Μουουου!" είπε η αγελάδα. "Θες λίγο χορταράκι;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Μπε, μπε!" βέλασε το πρόβατο. "Πάμε να τρέξουμε στο λιβάδι;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Μπεεεεεεε!" και το κατσικάκι. "Πάμε να σκαρφαλώσουμε στα βράχια;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Γρρρρ! Γρρρ!" γρύλισε το γουρουνάκι. "Πάμε να κυλιστούμε στην λάσπη;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Γαβ! Γαβ!" γάβγισε ο σκύλος. "Πάμε να κυνηγήσουμε μια γάτα;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Νιάου!" νιαούρισε η γάτα. "Πάμε για έναν υπνάκο;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε πολύ δουλειά. Έπλεκε τον ιστό της.

"Κουακ! Κουακ!" φώναξε η πάπια. "Έρχεσαι για μια βουτιά;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Μόλις είχε τελειώσει τον ιστό της.

"Κικιρίκου!" έκραξε ο κόκορας. "Πάμε να πιάσουμε μια μύγα;"
Και μ' ένα χρραπ! η αράχνη έπιασε τη μυγα στον ιστό της.

"Χου; Χου;" ρώτησε η κουκουβάγια. "Ποιος έφτιαξε αυτόν τον όμορφο ιστό;"
Η αράχνη δεν απάντησε. Είχε αποκοιμηθεί.

Ήταν μια μέρα με πολύ πολύ δουλειά.

___________________________________________________


Σκοποί/Στόχοι:

·         Χρησιμοποίηση της φωνής με διαφορετικούς τρόπους.
·         Καλλιέργεια φαντασίας.
·         Επιλογή κατάλληλων ηχογόνων πηγών.
·         Ακολουθία μή λεκτικών οδηγιών.

Υλικά:

·         Το κείμενο της ιστορίας.
·         Ηχογόνες πηγές που βρίσκονται ήδη σε μια σχολική αίθουσα.


     Στις μικρές ηλικίες μπορεί το παραμύθι να επενδυθεί απλά με τους ήχους του εκάστοτε ζώου. Θα χρειαστεί βέβαια να βρούμε κάποιον ήχο για την αράχνη. Πολύ πιθανό να κάνει και η αράχνη κάποιον δικό της ήχο, ίσως την ώρα που υφαίνει τον ιστό της, αλλά τα ανθρώπινα αυτιά αδυνατούν να τον συλλάβουν, οπότε θα ζητήσουμε από τους μαθητές μας να φανταστούν τι ήχος θα ταίριαζε στην αράχνη.

     Προσωπικά μου έρχονται στο μυαλό δύο ενδιαφέροντες ήχοι που να περιγράφουν την ύφανση του ιστού της αράχνης. Μολύβια που γράφουν ή κάποιο χαρτί που τσαλακώνουν οι μαθητές αργά. Αλλά φυσικά οι ίδιοι οι μαθητές μπορεί να μας προτείνουν κάτι πολύ πιο ταιριαστό. Θα χρειαστεί να βρούμε κάποιον ήχο για την αρχή της ιστορίας, η λέξη αεράκι ενδείκνυται. Όπως και για το τέλος, όπου πλέον έχει νυχτώσει, τα αστεράκια πιθανόν λάμπουν στον ουρανό και ακούγονται διάφοροι ήχοι της νύχτας, έντομα, κάποια πηγή νερού ενδεχομένως, ακόμα και το ροχαλητό της αράχνης και φυσικά ό,τι άλλο προκύψει κατόπιν συζήτησης με τους μαθητές.



Πορεία διδασκαλίας:

·         Αφήγηση της ιστορίας
·         Συζήτηση με τους μαθητές για τους ήχους των ζώων, αλλά και περιβάλλοντος που θα χρησιμοποιηθούν.
·         Προτάσεις και επιλογή του ήχου της αράχνης.
·         Επίσης ο ήχος της μύγας θα μπορούσε να βρίσκεται καθόλη τη διάρκεια της ιστορίας στο υπόβαθρο. Στην εικονογράφηση του βιβλίου η μύγα βρίσκεται συνεχώς παρούσα, δίπλα στα ζώα που προσπαθούν να διαδράσουν με την αράχνη, αλλά μάταια.
·         Μοίρασμα ρόλων.
·         Επανάληψη της ιστορίας, αυτή τη φορά με τους ήχους στα κατάλληλα σημεία.

Περαιτέρω δραστηριότητες:

Εικονογράφηση

·       Φυσικά θα μπορούσαν οι μαθητές να εικονογραφήσουν την ιστορία. Ο Έρικ Κάρλ εικονογραφεί ο ίδιος τα βιβλία του και η ζωγραφική του είναι αρκετά ιδιαίτερη. Αφού λοιπόν τα παιδιά ζωγραφίσουν τη δική τους εκδοχή, θα μπορούσαν να δουν και να συζητήσουν την εικονογράφηση του βιβλίου.

Δραματοποίηση


  • Μοιράζουμε ρόλους και τα παιδιά ακολουθούν την ιστορία και τους διαλόγους που περιέχει.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ:

H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με την E.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική. 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Guest Post: Μια πολυάσχολη αράχνη, του Έρικ Καρλ (vol. 2)

Στόχοι/Σκοποί:
·Γνωριμία και κατανόηση της μουσικής φόρμας ροντό. ·Σύνθεση ρυθμικών ή/και μελωδικών σχημάτων. ·Καλλιέργεια φαντασίας. ·Συνεργασία ομάδων. ·Απόδοση ηχοϊστορίας.
Υλικά:
·Το κείμενο του παραμυθιού ·CD player ·Μουσικά όργανα
Σε μεγαλύτερες ηλικίες που έχουμε ήδη μιλήσει για τη φόρμα ροντό ή έχουμε σκοπό να το κάνουμε, θα μπορούσαμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα. Να συνθέσουμε ρυθμικά ή μελωδικά σχήματα για το κάθε ζώο. Στη φόρμα ροντώ (ή κυκλική φόρμα), το αρχικό θέμα (ή ρεφραίν) αντιπαραβάλλεται με εντονότερα θέματα, οι ενότητες των οποίων συχνά ονομάζονται επεισόδια. Η δομή της είναι ως εξής: ΑΒΑΓΑΔΑ, όπου Α είναι το αρχικό θέμα, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα αντιπροσωπεύουν το κάθε καινούριο θέμα που εμφανίζεται.
Πορεία διδασκαλίας: (2 διδακτικές ώρες)
     Σε περίπτωση που πρώτη φορά μιλάμε για τη φόρμα ροντό, καλό θα ήταν η πρώτη διδακτική ώρα να αφιερωθεί στην εξήγηση και κατανόηση της φόρμας. Σε περίπτωση που έχουμε ήδη μιλήσει στο παρελθόν, τότε μπορούν να παραλειφθούν οι αρχικές …

Ο ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣ

Ένα ακόμη αγαπημένο τραγούδι των μαθητών μου είναι "ο Κιθαρίστας". Το χρησιμοποιώ πολύ συχνά σε τελικές - καλοκαιρινές γιορτές και έχει πάντα μεγάλη επιτυχία. Έχω προσθέσει κινήσεις που αναλογούν στην πορεία της ιστορίας που διηγούνται οι στίχοι του. Με αυτό τον τρόπο η εκμάθηση των στίχων είναι σχετικά εύκολη και έχει ένα αρκετά εντυπωσιακό αποτέλεσμα σε ότι αφορά την παρουσίασή του. Το έχω παρουσιάσει με παιδιά Νηπιαγωγείου μέχρι και Γ΄ τάξη του Δημοτικού.
Στόχοι/Σκοποί:

- Εισαγωγή στο μέτρο 3/4
- Εισαγωγή στον συντονισμό του παλμού της μουσικής
- Δραματοποίηση των στίχων
- Συνδυασμός τραγουδιού και κίνησης


Υλικά:
- Φωτοτυπία εικονογράφησης
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Αρμόνιο ή κιθάρα (για τον εκπαιδευτικό)
- Ηχητικό Σύστημα

Χρόνος διδασκαλίας:

 2- 3 διδακτικές ώρες (ανάλογα την ηλικία και το ενδιαφέρον των παιδιών).

Το τραγούδι:





Οι στίχοι:                                                                      Οι κινήσεις:

Ήτανε ένας κιθαρίστας                                …