Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Διάρκεια και Ρυθμικές Αξίες


ΣΤΟΧΟΙ:

  •       Να αναγνωρίζουν τις τέσσερις πρώτες ρυθμικές αξίες (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, όγδοο)
  •     Να κατανοούν τη διάρκειά τους
  •     Να μπορούν να τις αναπαράγουν με τη χρήση κρουστών οργάνων και με ρυθμικές συλλαβές

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : 1-2 (ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των μαθητών)

ΥΛΙΚΑ:

·                     Προτζέκτορας
·                     Κρουστά όργανα
·                     Καρτέλες
·                     Ζάρια με ρυθμούς



ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

·                     Εισάγουμε την κάθε αξία με τη βοήθεια της ρυθμικής συλλαβής στην οποία αντιστοιχεί. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ολοκλήρου, χτυπάμε με τα ξυλάκια την έναρξη του φθόγγου και απαγγέλουμε τη ρυθμική συλλαβή τα-α-α-α. Οι μαθητές επαναλαμβάνουν (χτυπώντας την έναρξη με παλαμάκια, ή μοιράζουμε και σε εκείνους κρουστά οργανάκια). Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία για τις υπόλοιπες αξίες:

Ολόκληρο = τα-α-α-α 

Μισό = τα –α

Τέταρτο = τα

Δύο Όγδοα = τι-τι

·                     Αφού γίνουν κατανοητές οι έννοιες, γράφουμε στον πίνακα την παρακάτω ακολουθία και καλούμε τα παιδιά να την αναπαράγουν (χτυπώντας παλαμάκια, γόνατα, ή κρουστά όργανα) 







·                     Παιχνίδι «τηλέφωνο» : Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο και μοιράζουμε στο καθένα μια καρτέλα η οποία απεικονίζει ένα συγκεκριμένο ρυθμικό σχήμα. Αυτό το ρυθμικό σχήμα αποτελεί τον “αριθμό τηλεφώνου” για το κάθε παιδί. Αρχικά, στεκόμαστε εμείς στη μέση του κύκλου και παίζουμε με ξυλάκια (ή άλλο κρουστό όργανο)  ένα από τα ρυθμικά σχήματα που βλέπουμε στις καρτέλες που κρατάν οι μαθητές. Το παιδί που κρατά την καρτέλα με το σχήμα που αναπαράχθηκε έρχεται  στο κέντρο του κύκλου και με τη σειρά του “καλεί” έναν από τους συμμαθητές του. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να κληθούν όλοι οι μαθητές.


·                     Παιχνίδι με ζάρι. Προσφέρουμε στους μαθητές δυο χάρτινα ζάρια στην κάθε έδρα των οποίων είναι γραμμένο ένα διαφορετικό ρυθμικό σχήμα. Ο κάθε μαθητής καλείται να ρίξει το ζάρι και να αναπαράγει το ρυθμικό σχήμα με παλαμάκια, χτυπήματα ή κρουστά οργανάκια.





Χωρίζουμε τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες και εξηγούμε πως η κάθε ομάδα θα αναπαράγει το δικό της ρυθμικό σχήμα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα:

Α ομάδα: 



            Β ομάδα:


           Γ ομάδα:

 



                Δ ομάδα: 



     Αρχικά, κάνουμε πρόβα με την κάθε ομάδα ξεχωριστά, κρατώντας οι ίδιοι ένα σταθερό ρυθμό, χρησιμοποιώντας τις ρυθμικές συλλαβές. Στη συνέχεια, καλούμε τις ομάδες ανα δύο να αναπαράγουν ταυτόχρονα τα ρυθμικά σχήματά τους, αξιοποιώντας διάφορους συνδυασμούς (για παράδειγμα η ομάδα Α επιτελεί το μέρος της ταυτόχρονα με την ομάδα Β, στη συνέχεια η ομάδα Γ ταυτόχρονα με την ομάδα Δ κ.ο.κ).  Όταν οι ομάδες έχουν δέσει και είναι έτοιμες,  δίνουμε το έναυσμα και αρχίζουν όλες μαζί να αναπαράγουν το κάθε ρυθμικό μοτίβο. Με αυτόν τον τρόπο, γίνεται αντιληπτό, ότι ο κάθε χτύπος της πρώτης ομάδας αντιστοιχεί σε δύο χτύπους της δεύτερης, σε τέσσερις της τρίτης και σε οχτώ της τέταρτης ομάδας.


Σημείωση : Το παιχνίδι «τηλέφωνο» και το παιχνίδι με το ζάρι μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε πιο προχωρημένες στάδια, όταν για παράδειγμα έχουν διδαχθεί και οι έννοιες : παρεστιγμένο, τρίηχα, παύσεις κλπ. Σε κάθε τέτοια περίπτωση οι καρτέλες ή οι έδρες των ζαριών θα απεικονίζουν τα αντίστοιχα ρυθμικά σχήματα που επιθυμούμε να εμπεδώσουν οι μαθητές μας.


Πηγή: 

Παπανικολάου Χαρίκλεια (2009). Με μουσική με κίνηση, Αθήνα: Τόπος



Βιογραφικό Σημείωμα:


Η Κατερίνα Σταματίου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου Ειδίκευσης «Μουσική κουλτούρα και επικοινωνία». Παράλληλα, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο πιάνο (δίπλωμα πιάνου, τάξη Γιάννη Χάλλεκερ) και τα θεωρητικά (Αρμονία, Αντίστιξη, Φυγή, τάξη Αλέξανδρου Διονάτου). Υπήρξε μέλος της Μεικτής Χορωδίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, και του συνόλου δωματίου Crescendo Ensemble και συμμετείχε σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια μουσικοκινητικής αγωγής και bodymusic (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Σχολή Ματέυ, το Πολύτεχνο). Τα τελευταία χρόνια έχει εργαστεί ως δασκάλα μουσικής στην προσχολική, την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων και ως δασκάλα πιάνου και θεωρητικών σε ωδείο. Το 2017 ολοκλήρωσε την πρώτη της προσωπική δουλειά ως στιχουργός και συνθέτης του τραγουδιού « Τα ιδανικά».

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …