Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Διάρκεια και Ρυθμικές Αξίες


ΣΤΟΧΟΙ:

  •       Να αναγνωρίζουν τις τέσσερις πρώτες ρυθμικές αξίες (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, όγδοο)
  •     Να κατανοούν τη διάρκειά τους
  •     Να μπορούν να τις αναπαράγουν με τη χρήση κρουστών οργάνων και με ρυθμικές συλλαβές

ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : 1-2 (ανάλογα την ηλικία και το επίπεδο των μαθητών)

ΥΛΙΚΑ:

·                     Προτζέκτορας
·                     Κρουστά όργανα
·                     Καρτέλες
·                     Ζάρια με ρυθμούς



ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

·                     Εισάγουμε την κάθε αξία με τη βοήθεια της ρυθμικής συλλαβής στην οποία αντιστοιχεί. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ολοκλήρου, χτυπάμε με τα ξυλάκια την έναρξη του φθόγγου και απαγγέλουμε τη ρυθμική συλλαβή τα-α-α-α. Οι μαθητές επαναλαμβάνουν (χτυπώντας την έναρξη με παλαμάκια, ή μοιράζουμε και σε εκείνους κρουστά οργανάκια). Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία για τις υπόλοιπες αξίες:

Ολόκληρο = τα-α-α-α 

Μισό = τα –α

Τέταρτο = τα

Δύο Όγδοα = τι-τι

·                     Αφού γίνουν κατανοητές οι έννοιες, γράφουμε στον πίνακα την παρακάτω ακολουθία και καλούμε τα παιδιά να την αναπαράγουν (χτυπώντας παλαμάκια, γόνατα, ή κρουστά όργανα) 







·                     Παιχνίδι «τηλέφωνο» : Τα παιδιά σχηματίζουν κύκλο και μοιράζουμε στο καθένα μια καρτέλα η οποία απεικονίζει ένα συγκεκριμένο ρυθμικό σχήμα. Αυτό το ρυθμικό σχήμα αποτελεί τον “αριθμό τηλεφώνου” για το κάθε παιδί. Αρχικά, στεκόμαστε εμείς στη μέση του κύκλου και παίζουμε με ξυλάκια (ή άλλο κρουστό όργανο)  ένα από τα ρυθμικά σχήματα που βλέπουμε στις καρτέλες που κρατάν οι μαθητές. Το παιδί που κρατά την καρτέλα με το σχήμα που αναπαράχθηκε έρχεται  στο κέντρο του κύκλου και με τη σειρά του “καλεί” έναν από τους συμμαθητές του. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να κληθούν όλοι οι μαθητές.


·                     Παιχνίδι με ζάρι. Προσφέρουμε στους μαθητές δυο χάρτινα ζάρια στην κάθε έδρα των οποίων είναι γραμμένο ένα διαφορετικό ρυθμικό σχήμα. Ο κάθε μαθητής καλείται να ρίξει το ζάρι και να αναπαράγει το ρυθμικό σχήμα με παλαμάκια, χτυπήματα ή κρουστά οργανάκια.





Χωρίζουμε τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες και εξηγούμε πως η κάθε ομάδα θα αναπαράγει το δικό της ρυθμικό σχήμα όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα:

Α ομάδα: 



            Β ομάδα:


           Γ ομάδα:

 



                Δ ομάδα: 



     Αρχικά, κάνουμε πρόβα με την κάθε ομάδα ξεχωριστά, κρατώντας οι ίδιοι ένα σταθερό ρυθμό, χρησιμοποιώντας τις ρυθμικές συλλαβές. Στη συνέχεια, καλούμε τις ομάδες ανα δύο να αναπαράγουν ταυτόχρονα τα ρυθμικά σχήματά τους, αξιοποιώντας διάφορους συνδυασμούς (για παράδειγμα η ομάδα Α επιτελεί το μέρος της ταυτόχρονα με την ομάδα Β, στη συνέχεια η ομάδα Γ ταυτόχρονα με την ομάδα Δ κ.ο.κ).  Όταν οι ομάδες έχουν δέσει και είναι έτοιμες,  δίνουμε το έναυσμα και αρχίζουν όλες μαζί να αναπαράγουν το κάθε ρυθμικό μοτίβο. Με αυτόν τον τρόπο, γίνεται αντιληπτό, ότι ο κάθε χτύπος της πρώτης ομάδας αντιστοιχεί σε δύο χτύπους της δεύτερης, σε τέσσερις της τρίτης και σε οχτώ της τέταρτης ομάδας.


Σημείωση : Το παιχνίδι «τηλέφωνο» και το παιχνίδι με το ζάρι μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε πιο προχωρημένες στάδια, όταν για παράδειγμα έχουν διδαχθεί και οι έννοιες : παρεστιγμένο, τρίηχα, παύσεις κλπ. Σε κάθε τέτοια περίπτωση οι καρτέλες ή οι έδρες των ζαριών θα απεικονίζουν τα αντίστοιχα ρυθμικά σχήματα που επιθυμούμε να εμπεδώσουν οι μαθητές μας.


Πηγή: 

Παπανικολάου Χαρίκλεια (2009). Με μουσική με κίνηση, Αθήνα: Τόπος



Βιογραφικό Σημείωμα:


Η Κατερίνα Σταματίου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου Ειδίκευσης «Μουσική κουλτούρα και επικοινωνία». Παράλληλα, ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο πιάνο (δίπλωμα πιάνου, τάξη Γιάννη Χάλλεκερ) και τα θεωρητικά (Αρμονία, Αντίστιξη, Φυγή, τάξη Αλέξανδρου Διονάτου). Υπήρξε μέλος της Μεικτής Χορωδίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, και του συνόλου δωματίου Crescendo Ensemble και συμμετείχε σε καλλιτεχνικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια μουσικοκινητικής αγωγής και bodymusic (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Σχολή Ματέυ, το Πολύτεχνο). Τα τελευταία χρόνια έχει εργαστεί ως δασκάλα μουσικής στην προσχολική, την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων και ως δασκάλα πιάνου και θεωρητικών σε ωδείο. Το 2017 ολοκλήρωσε την πρώτη της προσωπική δουλειά ως στιχουργός και συνθέτης του τραγουδιού « Τα ιδανικά».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ