Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας: "Classroom Management for Art, Music, and PE Teachers "


     Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού διάβασα το συγκεκριμένο βιβλίο και θεωρώ ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Μουσικής, Εικαστικών, Θεατρικής και Φυσικής Αγωγής) θα πρέπει να το διαβάσουν, ανεξάρτητα αν είναι νέοι ή αρκετά χρόνια στην εκπαίδευση. Οι μεν νέοι χωρίς εμπειρία, θα ανακαλύψουν τρόπους ώστε να διαχειριστούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στη διαχείριση των τάξεων που διδάσκουν και οι δε περισσότερο έμπειροι είναι σίγουρο ότι θα δουν ότι οι δυσκολίες που συναντούν, οι συμπεριφορές μαθητών που τους προβληματίζουν και οι λύσεις που προτείνονται είναι μάλλον κοινές για όλους παγκοσμίως!

     Πρόκειται για ένα βιβλίο στην αγγλική γλώσσα, το οποίο δεν νομίζω ότι πωλείται στην Ελλάδα, προσωπικά το παρήγγειλα μέσω Amazon (βλ. παραπομπή της ιστοσελίδας στις πηγές). Είναι μικρό σε μέγεθος και αριθμό σελίδων, και αρκετά εύκολη η ανάγνωσή του. Ο συγγραφέας του, Michael Linsin, είναι Αμερικάνος πρώην δάσκαλος που μετά από χρόνια αποφάσισε να διδάξει αποκλειστικά το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Χωρίζει το βιβλίο σε έξι κεφάλαια και εκεί παραθέτει τα βασικά στοιχεία που πιστεύει ότι χρειάζεται ένας εκπαιδευτικός ειδικότητας για να διαχειριστεί το μεγάλο αριθμό μαθητών και τμημάτων που βλέπει κάθε εβδομάδα.

     Θα προτιμούσα βέβαια να μεταφράζονταν το συγκεκριμένο βιβλίο ή ακόμα καλύτερα να υπήρχε ένα αντίστοιχο που να αναφέρεται στην ελληνική πραγματικότητα. Το μόνο όμως που μπορώ να σκεφτώ είναι "Η σχολική τάξη" του Ματσαγγούρα, το οποίο είναι ένα επιστημονικό σύγγραμα αρκετά ογκώδες και φυσικά αναφέρεται και προορίζεται για να το διαβάσουν δάσκαλοι (αν έχετε βέβαια τη δυνατότητα καλό θα ήταν να το διαβάσετε, θα βρείτε σίγουρα κεφάλαια που ενδιαφέρουν και εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων).

     Φυσικά, όπως και όλα τα βιβλία, δεν προσφέρει μαγικές λύσεις. Η διαχείριση τάξης αποτελεί μία δεξιότητα που βελτιώνεται μόνο με τον χρόνο και την εμπειρία κάθε εκπαιδευτικού και φυσικά οι όποιες προτάσεις γίνονται, πρέπει κυρίαρχα να προσαρμοστούν στην προσωπικότητα του εκάστοτε εκπαιδευτικού που τις εφαρμόζει.

Αναλυτικότερα:

Κεφάλαιο 1 - Αντίμετρα και Επιρροή

     Αυτό το μέρος του βιβλίου καλύπτει ουσιαστικά τα πράγματα που πρέπει να έχετε υπό πλήρη έλεγχο - ειδικά τα μαθήματα και τον εαυτό σας.

     Ο Linsin δηλώνει ότι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του να είσαι εκπαιδευτικός ειδικότητας είναι ότι το μάθημά μας είναι κάτι που ενθουσιάζει τα παιδιά. Εμείς, ως λάτρεις της μουσικής, έχουμε την ευθύνη να μοιραστούμε την αγάπη για το αντικείμενό μας με ενθουσιασμό - "Κρατώντας αυτό το πάθος στο προσκήνιο και χωρίς να φοβάστε να το εκφράσετε, είναι ένα ισχυρό πρώτο βήμα στη δημιουργία μιας τάξης όπου οι μαθητές σας θα ανυπομονούν να σας δουν." Όχι μόνο λοιπόν πρέπει να εκφράσουμε το πάθος μας, αλλά πρέπει να δημιουργήσουμε μαθήματα που έχουν κάτι που τα παιδιά αξίζει να ενθουσιαστούν. Ο Linsin προτείνει επίσης την προεπισκόπηση του "καλύτερου" μέρους του μαθήματος σας πριν ξεκινήσει ακόμη το μάθημα, έτσι ώστε να γνωρίζουν τι έπεται και να υπάρχει καλύτερη συμπεριφορά από μέρους τους.

     Προφανώς, το πιο σημαντικό στοιχείο στη διαχείριση τάξης είστε ΕΣΕΙΣ. Ο Linsin ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να νοιάζονται αλλά να μην παίρνουν τίποτα προσωπικά - να επιθυμούν δηλαδή το καλύτερο για τους μαθητές τους, αλλά μην παίρνουν προσωπικά την κακή συμπεριφορά. Αν ένας μαθητής π.χ. αντιμιλήσει, μην μπείτε σε διάλογο μαζί του. Μην θυμώσετε, ή στεναχωρηθείτε και προπαντός μην κάνετε σαρκαστικά σχόλια - απλά κρατήστε την ψυχραιμία σας. Το πιο σημαντικό πράγμα είναι να είστε συνεχώς ήρεμοι, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει.

Κεφάλαιο 2 - Ρουτίνες και Διαδικασίες

     "Για οτιδήποτε επαναλαμβάνεται, θα πρέπει να υπάρχει ένας τυποποιημένος και πολύ συγκεκριμένος τρόπος για να γίνει αυτό."

     Οι ρουτίνες είναι πρωταρχικής σημασίας στη φιλοσοφία διαχείρισης της τάξης του Linsin. Κρατούν τους μαθητές απασχολημένους και βοηθούν την τάξη σας να τρέχει ομαλά. Ο Linsin προτείνει πρώτα να εξηγήσετε τη διαδικασία απλά και λεπτομερώς, προσθέτοντας μερικές φορές ένα επιπλέον βήμα ή δύο τη φορά για να μην παραμείνουν τα πράγματα στάσιμα. Μοντελοποιήστε τη ρουτίνα ακριβώς όπως θέλετε, δείξτε αυτό που δεν θέλετε να δείτε αρχικά με μεμονωμένους μαθητές, έπειτα εκτελέστε τη ρουτίνα με ολόκληρη η τάξη. Πάντα να κρατάτε τα μαθήματά σας στα υψηλότερα πρότυπα - αν χάσετε ένα βήμα, φροντίστε να το επαναλάβετε μέχρι να το κάνουν σωστά.

     Η πιο σημαντική ρουτίνα που πρέπει να αναπτυχθεί είναι η είσοδος των μαθητών στην τάξη (αν φυσικά το σχολείο διαθέτει αίθουσα μουσικής). Μόλις δημιουργηθεί αυτή η διαδικασία, ορίζει τον τόνο και για το υπόλοιπο μάθημα. Αν οι μαθητές σας εισέλθουν στην αίθουσα μουσικής ακριβώς με τις οδηγίες που δώσατε, τότε κατά ένα μεγάλο ποσοστό το σύνολο της ρουτίνας του μαθήματός σας έχει επιτευχθεί - αυτή δεν είναι η κανονική αίθουσα διδασκαλίας τους, αυτή είναι η αίθουσα μουσικής και τα πράγματα γίνονται διαφορετικά εδώ.

Κεφάλαιο 3 - Ακούγοντας και ακολουθώντας οδηγίες

     Η διαδικασία του Linsin για την παροχή οδηγιών μπορεί να χωριστεί σε τρία βήματα:

1) Βεβαιωθείτε ότι έχετε την πλήρη προσοχή των μαθητών.

2) Με μια ήρεμη φωνή, "δώστε μια πλήρη εικόνα στους μαθητές σας" για αυτό που θέλετε να ολοκληρώσουν.

3) Σταματήστε συχνά και ελέγξτε για τυχόν σύγχυση που μπορεί να έχει παραμείνει.

     Μόλις ολοκληρωθούν αυτά τα τρία πράγματα, απλά σταθείτε πίσω και αφήστε τα πάντα να ξεδιπλωθούν. Προσπαθήστε να παρατηρήσετε, παρεμβαίνοντας μόνο εάν υπάρχει απόλυτη αποτυχία. Σε αυτή την περίπτωση, ακολουθήστε τα τρία παραπάνω βήματα και αφήστε τα να ξεκινήσουν ξανά.  Αυτό κάνει τους μαθητές σας να έχουν αυτοπεποίθηση, να είναι αυτάρκεις και να έρχονται ενθουσιασμένοι στην τάξη σας όπου τους δίνεται η ευκαιρία να πετύχουν.

Κεφάλαιο 4  - Κανόνες και Συνέπειες

     Αν υπάρχει ένα πράγμα που λέει ο Michael Linsin στα βιβλία του και στα εβδομαδιαία μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, είναι ότι χρειάζεστε ένα σύνολο κανόνων για την τάξη, συνέπειες για το σπάσιμο των εν λόγω κανόνων και πρέπει να τις ακολουθήσετε πιστά. Αυτό το μέρος του βιβλίου περιγράφει λεπτομερώς τους τρεις κανόνες του και τις τρεις συνέπειες που έπονται. Το πιο σημαντικό για τον συγγραφέα είναι ότι εάν το σχέδιο διαχείρισης της τάξης είναι λογικό και έχει εξηγηθεί λεπτομερώς, τότε το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να το ακολουθήσετε "κατά γράμμα" - με κάθε μαθητή.

Κεφάλαιο 5 - Κακές μέρες και Δύσκολες τάξεις

     Αυτό το τμήμα αποτελεί το τμήμα αντιμετώπισης προβλημάτων του βιβλίου. Και, όπως και με έναν υπολογιστή, πολλές φορές το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επανεκκινήσετε τη δραστηριότητα και θα λειτουργήσει πολύ καλύτερα την επόμενη φορά. Μείνετε ήρεμοι, επιβραδύνετε και επανεκκινήστε όταν χρειάζεται.

Κεφάλαιο 6 - Επίλογος

    Αυτό το μέρος είναι κυρίως πρόσκληση για δράση και υπενθυμίσεις για τα σημαντικά σημεία από προηγούμενα τμήματα του βιβλίου.


     Αυτό πιθανότατα δεν είναι ένα βιβλίο που θα αλλάξει εντελώς τα πάντα για το πώς διαχειρίζεστε το μάθημά σας - θα σας υπενθυμίσει ακριβώς πώς θα πρέπει να ενεργήσετε και θα σας δώσει μερικές συμβουλές για να φτάσετε εκεί.

Όσον αφορά τα μειονεκτήματα αυτού του βιβλίου:

1) Ο Linsin μιλά γενικά και σπάνια χρησιμοποιεί συγκεκριμένα παραδείγματα. Όταν χρησιμοποιεί παραδείγματα, γίνεται φανερό ότι ποτέ δεν δίδαξε μουσική.

2) Υπάρχουν πολλές επαναλήψεις.

3) Υπάρχουν φορές όπου όλα όσα αναφέρει αντανακλούν εξιδανικευμένες καταστάσεις. Ένιωσα σαν να λέει ο Linsin ότι αν κάνεις τα πράγματα όπως λέει, η τάξη σου θα είναι τέλεια και κανείς δεν θα κακολογηθεί ποτέ. Όλοι ξέρουμε ότι αυτό δεν συμβαίνει πάντα...

     Αν δεν έχετε τη δυνατότητα να προμηθευτείτε το βιβλίο, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Michael Linsin http://www.smartclassroommanagement.com/, εκεί θα βρείτε σίγουρα άρθρα και συζητήσεις που θα σας ενδιαφέρουν.

ΠΗΓΕΣ:

http://teachingwithorff.com/classroom-management-art-music-pe-teachers-book-review/

http://www.noteworthybyjen.com/2015/06/book-review-classroom-management-for.html

https://www.amazon.com/dp/0615993265/ref=cm_sw_su_dp

https://www.smartclassroommanagement.com/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ