Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

1. ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΡΙΛΙΖΑ

Υλικά:  - 9 καρτέλες με Ο
             - 9 καρτέλες με Χ
             - κολλητική ταινία ή καρέκλες
             - καρτέλες με μουσικά όργανα, ρυθμικές αξίες κ.τ.λ.

Ηλικία μαθητών:  5-12 ετών

Αριθμός μαθητών: Μικρή ομάδα (8-12 παιδιά).



Φτιάξτε μια τρίλιζα στο πάτωμα με κολλητική ταινία ή χρησιμοποιήστε καρέκλες για να δημιουργήσετε το σχήμα της (Αν δεν υπάρχει χώρος τότε σχηματίστε μια τρίλιζα στον πίνακα). Χωρίστε τους μαθητές σε 2 ομάδες, η πρώτη ομάδα αντιπροσωπεύει τα Ο και η δεύτερη τα Χ. Δείξτε στην πρώτη ομάδα την εικόνα ενός μουσικού οργάνου και διαλέξτε έναν μαθητή για να απαντήσει. Αν η απάντηση που θα δώσει είναι σωστή τότε μπορεί να τοποθετήσει την καρτέλα της ομάδας του, όπου εκείνος επιθυμεί. Αν δεν γνωρίζει την απάντηση τότε χάνει τη σειρά του και ένας μαθητής από τη δεύτερη ομάδα προσπαθεί να βρει τη σωστή απάντηση. Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα καταφέρει να σχηματίσει 3 Ο ή Χ στη σειρά (οριζόντια, κάθετα ή διαγώνια). Αντί για καρτέλες με μουσικά όργανα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καρτέλες με ρυθμικά στοιχεία (τέταρτα, μισά, παύσεις κ.τ.λ.), νότες, σύμβολα δυναμικής (f, p, mf κ.τ.λ.) ή και πρόσωπα διάσημων συνθετών.


2. ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ (Βρίσκω τις νότες στο πεντάγραμμο)



Υλικά: - Χαρτοταινία
            - Μεγάλος χώρος

Ηλικία Μαθητών: 8 - 12 ετών

Αριθμός Μαθητών: Μεγάλη ομάδα (12 - 20 παιδιά).



       Σχεδιάστε στο πάτωμα ένα μεγάλο πεντάγραμμο και ένα κλειδί του ΣΟΛ από χαρτοταινία. Στην άλλη άκρη της αίθουσας σηματοδοτείστε (με χαρτοταινία) τα σημεία εκκίνησης των μαθητών (αν δεν υπάρχει αρκετός χώρος στην αίθουσα τα σημεία εκκίνησης μπορούν να παραλειφθούν). 
     
          Οι μαθητές χωρίζονται σε 2 – 3 ομάδες (ανάλογα με το μέγεθος του τμήματος). Ο πρώτος μαθητής από κάθε ομάδα βρίσκεται πίσω από το σημείο εκκίνησης. Ο εκπαιδευτικός λέει το όνομα μιας νότας και οι μαθητές πρέπει να τρέξουν και να σταματήσουν εκεί που θεωρούν ότι είναι ή σωστή θέση της στο πεντάγραμμο. Αν όλοι έχουν βρει τη σωστή απάντηση τότε ο μαθητής που έφτασε πρώτος κερδίζει πόντο για την ομάδα του. Σε κάθε γύρο εναλλάσσονται οι μαθητές.

   i      Σε πρώτη φάση γίνεται διαχωρισμός των γύρων π.χ. στους πρώτους 2 γύρους ο εκπαιδευτικός φωνάζει μόνο νότες στις γραμμές του πενταγράμμου και στους επόμενους 2, φωνάζει μόνο νότες στα διαστήματα. Στη συνέχεια και αφού οι μαθητές εντοπίζουν με άνεση τη θέση των νοτών, μπορεί να κάνει ένα συνδυασμό από νότες σε γραμμές και διαστήματα.



3. ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ




Υλικά: - Μαντήλι
            - Κρουστά Όργανα

Ηλικία Μαθητών: 5 - 12 ετών

Αριθμός Μαθητών: Μεγάλη Ομάδα (12 - 20 παιδιά).





Επιλέγετε ένα μαθητή και του δένετε τα μάτια με ένα μαντήλι. Του εξηγείτε ότι ο στόχος του είναι να φτάσει από τη μια άκρη της αίθουσας στην άλλη. Του ζητάτε να παραμείνει καθισμένος στην καρέκλα του (αφετηρία) και να περιμένει σήμα σας για να ξεκινήσει. Στη συνέχεια δίνετε σήμα στους υπόλοιπους μαθητές να σκορπίσουν στην αίθουσα, δημιουργώντας με το σώμα τους φυσικά εμπόδια. Μοιράζετε σε όλους κρουστά όργανα και τους εξηγείτε ότι πρέπει να παίζουν μόνο όταν τους πλησιάζει ο μαθητής με τα δεμένα μάτια. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να δηλώσουν την παρουσία τους και δεν θα πέσει πάνω τους. Μόλις ο μαθητής με τα δεμένα μάτια καταφέρει να προσπεράσει όλα τα εμπόδια και να φτάσει στην άλλη άκρη της αίθουσας, επιλέγετε έναν καινούριο μαθητή και συνεχίζετε το παιχνίδι. Στην περίπτωση που κάποιοι μαθητές παίζουν τα όργανα που τους έχετε μοιράσει χωρίς να τους έχει πλησιάσει το παιδί με τα δεμένα μάτια και δεν δίνουν σημασία στις παρατηρήσεις σας, τότε μπορείτε να τους αποκλείσετε για ένα γύρο.

Πηγή:

http://funmusicco.com/classroom-music-games/confirmation/


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δραστηριότητες για βρέφη (12-18 μηνών)

Το μικρό σας έχει αρχίσει να κινείται πολύ περισσότερο και να εκφράζεται. Έτσι είναι γεμάτο ενθουσιασμό και μερικές φορές γεμάτο πείσμα! Μάθετε ποια παιχνίδια του προσφέρουν στήριξη για τα πρώτα του βήματα, δίνοντάς του την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το μωρό σας να πάρει ιδέες και να μάθει να ανταποκρίνεται στους γύρω του κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.



Τι μπορεί να κάνει σε αυτή την ηλικία;


1) Το παιδί σας μπορεί πια να περπατάει και αισθάνεται περήφανο για αυτό 2) Του αρέσει να απασχολεί τον εαυτό του και να εξερευνεί τα πάντα 3) Μπορεί να ενώνει ιδέες διαμορφώνοντας ένα βασικό σχέδιο 4) Δείχνει την αγάπη του με αγκαλίτσες, φιλάκια και χαμογελάκια 5) Μπορεί να βάζει και να βγάζει αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί 6} Αρχίζει να αντιδρά στα αντικείμενα με τον κατάλληλο τρόπο - για παράδειγμα, αγκαλιάζει το αρκουδάκι του 7) Του αρέσει να μιμείται εσάς όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού.
Απολαύστε ώρες ξέγνοιαστου και δημιουργικού παιχνιδ…

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος:
·Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους.·Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ.·Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες.·Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα.·Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο.

2.Σκοπός:
·Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα».·Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα».·Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος.·Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία.

3.Διδακτική προσέγγιση:
·  Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια).·Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό).

4.Διαθεματική προσέγγιση:
·Σύνδεση με το μάθημα της γλώσσας, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής.
5 .Μέσα διδασκαλίας-υλικά:
·Πιάνο ή αρμόνιο·Πίνακας και μαρκαδ…

Μουσική Παιδαγωγική (Open Courses)

Ψάχνοντας το διαδίκτυο για ιδέες και άλλα θέματα πάνω στη Μουσική Παιδαγωγική, "έπεσα" πάνω σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα open courses του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με εισηγήτρια την καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Λήδα Στάμου. Προσωπικά τα βίντεο που παραθέτω παρακάτω, τα θεωρώ εξαιρετικά επιμορφωτικά και διδακτικά προς όλους όσοι ασχολούνται με το μάθημα της Μουσικής Αγωγής και σας προτείνω να τα παρακολουθήσετε.
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικήςΕξοικείωση με τους τρόπους με τους οποίους η κίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της μουσικής για την κατανόηση μουσικών φαινομένων και εννοιών και για την ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των μαθητών.
http://opencourses.uom.gr/courses/mousikhs-episthmhs-kai-texnhs/1015-moysikh-paidagogikh-iii/enothtes/1020-h-kinhsh-sto-mathhma-ths-moysikhs?vid=2667&vtp=720
Η κίνηση στο μάθημα της μουσικής – ΔραστηριότητεςΔραστηριότητες κίνησης στο μάθημα της μουσικής τοποθετημένες αναπτυξιακά. Βιωματικές εμπειρίες και …