Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΤΟ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙ

Στόχοι: - Οι μαθητές θα μάθουν να τραγουδούν μια απλή και σύντομη μελωδία.
 - Θα μάθουν με φωνομιμικές χειρονομίες τις νότες ΜΙ, ΣΟΛ και ΛΑ.
 - Θα μάθουν να εκτελούν με τονική ακρίβεια μια απλή μελωδία αποτελούμενη από 3 νότες (ΜΙ, ΣΟΛ, ΛΑ).
 - Θα εξοικειωθούν με τη μουσική σημειογραφία των τριών αυτών νοτών.




Δραστηριότητα 1η:

  • 3 χτυπήματα στο τύμπανο: τα παιδιά τρέχουν ελεύθερα στο χώρο.
  • Γρήγορα χτυπήματα στο τύμπανο: τα παιδιά "κλείνονται" στο καβούκι τους σαν σαλιγκάρια.
  • Δίνουμε οδηγίες στους μαθητές (τύπου Simon say), χτυπώντας ρυθμικά το τύμπανο: "Ξετυλίγω το δεξί μου χέρι" - "Ξανατυλίγω το δεξί μου χέρι" κ.τ.λ. Στο τέλος τους ζητάμε να ξετυλίξουν όλο τους το σώμα και σηκώνονται όρθιοι.
  • Συνεχίζουν τα ρυθμικά χτυπήματα (ρυθμός march): τα παιδιά περπατούν στο ρυθμό, σαν να κάνουν βήμα παρέλασης.
  • Δυνατό χτύπημα στο τύμπανο (sforzando): τα παιδιά δίνουν τα χέρια και φτιάχνουν έναν κύκλο.
  • 1 δυνατό χτύπημα στο τύμπανο: ο κύκλος κλείνει - 2 δυνατά χτυπήματα στο τύμπανο: ο κύκλος ανοίγει (επαναλαμβάνετε 2 - 3 φορές).
  • Με λάχνισμα επιλέγουμε έναν μαθητή ο οποίος γίνεται ο οδηγός του τραίνου. Με σιγανά και γρήγορα χτυπήματα στο τύμπανο (που αντιστοιχούν στα βήματα των παιδιών) ο οδηγός του τραίνου στρίβει προς τα αριστερά και έτσι δημιουργείται ένα σαλιγκάρι. Ο τελευταίος μαθητής αναλαμβάνει να ξετυλίξει το σαλιγκάρι και να επαναφέρει τα παιδιά στον κύκλο.

Δραστηριότητα 2η:

Παρουσιάζουμε τις φωνομιμικές χειρονομίες (Kodaly - Curven)




Και τραγουδάμε την παρακάτω μελωδία:



Χρησιμοποιούμε Boomwhackers, chime bars μεταλλόφωνα ή ξυλόφωνα για την αναπαραγωγή της παρτιτούρας.

Στη συνέχεια μαθαίνουμε το τραγούδι της Π. Ματέυ: Το Σαλιγκάρι.


Για ευκολότερη αποστήθιση των στίχων χρησιμοποιήστε κινήσεις.

Σαλιγκάρι έβγα στο χορτάρι (άνοιγμα των χεριών)
βγάλ' τα κερατάκια σου (βάζουμε τα δείκτες των χεριών μας πάνω στο κεφάλι σαν κερατάκια)
που 'ν τα ποδαράκια σου (δείχνουμε με απορία τα πόδια μας)
Δεν έχω ποδαράκια (κάνουμε αρνητική χειρονομία με το χέρια)
μον' έχω κερατάκια (βάζουμε τα δείκτες των χεριών μας πάνω στο κεφάλι σαν κερατάκια)
και σπιτάκι κουβαλάω όπου στέκω κι όπου πάω (σκύβουμε ελαφρά και δείχνουμε την πλάτη μας)

Δραστηριότητα 3η (Ηχοιστορία):

Εξηγούμε στα παιδιά ότι τα σαλιγκάρια "ξυπνούν" με τη βροχή και ότι οι άνθρωποι που τους αρέσει να τα τρώνε βγαίνουν μόλις σταματήσει η βροχή για να τα μαζέψουν.

Οι κυνηγοί περπατούν στο δάσος ψάχνοντας για σαλιγκάρια (τύμπανα παίζουν δυνατά σε ρυθμό περπατήματος). Βγαίνουν τα σαλιγκάρια (ντέφια), αλλά εκεί που προχωρούν (ήχοι κλαδιών που σπάνε - ξύστρα), αισθάνονται το περπάτημα των κυνηγών (τα ντέφια παίζουν τρέμολο - crescendo). Μόλις πλησιάσουν οι κυνηγοί (τρέμολο τύμπανα- crescendo), τα σαλιγκάρια παγώνουν από τον φόβο τους (πιατίνι) και μαζεύονται στο καβούκι τους. Μια σιγανή βροχή (ελαφρά και γρήγορα χτυπήματα δακτύλων στην παλάμη) διώχνει τους κυνηγούς από το δάσος (γρήγορα χτυπήματα στα τύμπανα). Έπειτα μόλις κόπασε η βροχή μια παρέα παιδιών (γέλια και ανέμελο τρέξιμο) ήρθε στο δάσος και ξεκινούν το τραγούδι (τραγουδάμε το σαλιγκάρι συνοδεύοντάς το με τα κρουστά όργανα που ήδη χρησιμοποιήσαμε).

Σημείωση: Στο ίδιο πλαίσιο υπάρχει και το τραγούδι ο Κούκος, το οποίο μπορούμε να διδάξουμε πριν ή και μετά "το σαλιγκάρι".



ΠΗΓΕΣ:

http://www.pi-schools.gr/books/dimotiko/mousiki_b/dask_1_156.pdf

http://elementarymusicresources.blogspot.gr/2014/08/snail-snail.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ