¨Στο παλάτι του βασιλιά του βουνού¨ (από τη Σουίτα Πέερ Γκυντ).
Οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται παρακάτω μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Επιλέξτε ποιες θα πραγματοποιήσετε ανάλογα την ηλικία τους.
ΣΥΝΘΕΤΗΣ: Edvard Grieg (1843 - 1907). Ένας από τους πιο σημαντικούς συνθέτες της Νορβηγίας και ο πρώτος Σκανδιναβός συνθέτης που κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση. Αγάπησε με πάθος την λαϊκή νορβηγική μουσική, χαρακτηριστικά της οποίας ενσωμάτωσε έντονα στη μουσική του.
ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ: Ο ήρωας του έργου, Πέερ Γκυντ, είναι ένας ανήσυχος και επιπόλαιος νέος, ο οποίος μετά από μια κακή πράξη, καταφεύγει στο παλάτι του βασιλιά του βουνού, το οποίο φυλάνε ξωτικά. Ο βασιλιάς δέχεται να τον φιλοξενήσει, όμως η συμπεριφορά του δείχνει ασέβεια και ο βασιλιάς διατάζει τα ξωτικά να τον σκοτώσουν. Μέσω της μουσικής περιγράφεται η σκηνή όπου τα ξωτικά κινούνται με αργές κινήσεις απειλητικά προς τον Πέερ, ενώ στη συνέχεια γίνονται όλο και πιο επιθετικά. Τα ξωτικά φωνάζοντας, του επιτίθενται εξαγριωμένα. Ο Πεερ Γκυντ τρομαγμένος φωνάζει το όνομα της μητέρας του και με θαυμαστό τρόπο τα ξωτικά εξαφανίζονται, αφήνοντάς τον έξω από το παλάτι μόνο και ασφαλή.
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:
- Οι μαθητές να γνωρίσουν τον συνθέτη Edvard Grieg και τη μουσική του.
- Να αναγνωρίσουν και να μάθουν τις εναλλαγές της ταχύτητας.
- Να εξοικειωθούν με τις εναλλαγές της έντασης.
- Να μάθουν να διαβάζουν μια γραφική παρτιτούρα.
- Να αναγνωρίσουν ρυθμικά στοιχεία (όγδοο, τέταρτο, μισό, παύση).
- Να γνωρίσουν ή να θυμηθούν τα όργανα της ορχήστρας.
- Να αυτοσχεδιάσουν.
- Να συνθέσουν.
ΥΛΙΚΑ:
- Ηχογράφηση του αποσπάσματος.
- Μουσικά όργανα τάξης.
- Χώρος που να επιτρέπει την κίνηση.
- CD Player
- Προτζέκτορας.
Δραστηριότητα 1η:
- Καθόμαστε με τους μαθητές μας σε ένα κύκλο. Βάλτε την ηχογράφηση του αποσπάσματος και ξεκινήστε χτυπώντας ρυθμικά και απαλά τους δείκτες των χεριών σας πάνω στα γόνατά σας, παρακινώντας τους μαθητές σας να σας μιμηθούν.
- Στη συνέχεια προχωρήστε και σε άλλα σημεία του σώματός σας, όπως οι ώμοι σας κ.τ.λ, ακολουθώντας τη φόρμα και τη δομή του μουσικού αποσπάσματος.
- Δώστε χρόνο στους μαθητές σας να σκεφτούν οι ίδιοι διαφορετικούς τρόπους ρυθμικής κίνησης. Επαναλάβετε το κομμάτι και αφήστε κάθε έναν να καθοδηγήσει την τάξη, εναλλασσόμενοι κάθε 4 μέτρα (με το σήμα σας π.χ. χτυπώντας ένα τρίγωνο).
- Μόλις τελειώσει η μουσική, μπορείτε να ρωτήσετε τους μαθητές σας αν κάποιος από αυτούς την έχει ακούσει ξανά και αν γνωρίζουν ή αν μπορούν να μαντέψουν τον τίτλο του κομματιού. Μετά τις απαντήσεις, τους λέτε τον τίτλο του αποσπάσματος.
- Βάλτε ξανά το κομμάτι και ξεκινήστε να κινήστε π.χ. στις μύτες των ποδιών, έπειτα περπατώντας, τρέχοντας κ.τ.λ. Όταν φτάσει στην Coda (περίπου στο 2:15) κάντε μια χαρακτηριστική κίνηση π.χ. στροβίλισμα και απότομα παγώστε όταν σταματήσει η μουσική, τελειώστε με ένα έντονο στροβίλισμα και καθίστε στο πάτωμα στο τελείωμα ακριβώς της μουσικής. Επαναλάβετε ενσωματώνοντας τυχόν ιδέες από τους μαθητές σας.
- Μπορείτε να εισάγετε τις έννοιες Piano. Forte κ.τ.λ. (Ένταση), καθώς και Adante, Allegro, Accelerando κ.τ.λ. (Ταχύτητα).
Δραστηριότητα 2η:
Εισαγωγή στη γραφική παρτιτούρα.
http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg1.pdf |
http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Mountain_King_k-2_Tap_Pg2.pdf |
http://www.makingmusicfun.net/htm/f_printit_free_printable_worksheets/mountain-king-listening-map.htm |
- Ξεκινήστε να χτυπάτε εναλλάξ τα χέρια σας (για τα όγδοα) και χτυπώντας παλαμάκια (για τα τέταρτα), λέγοντας και ακολουθώντας την παρτιτούρα: τι-τι, τι-τι, τι-τι, τα κ.ο.κ. Επαναλάβετε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές σας μπορούν να ακολουθήσουν την παρτιτούρα που τους δείχνετε.
- Επαναλάβετε χρησιμοποιώντας κρουστά όργανα που διαθέτει η τάξη σας.
- Το θέμα επαναλαμβάνετε 18 φορές και τελειώνει με μια Coda, οι παραπάνω εικόνες αποδίδουν τα πρώτα 4 μέτρα. Στη συνέχεια επαναλαμβάνεται με πολύ μικρές διαφοροποιήσεις.
Μάθετε στους μαθητές σας το παρακάνω τραγούδι:
Παρακάτω υπάρχει η αντίστοιχη ενορχήστρωση, που μπορείτε να δοκιμάσετε να παίξουν (προσωπική εκτίμηση από Ε' Δημοτικού και πάνω, ανάλογα το επίπεδό τους).
Δραστηριότητα 4η:
Δραματοποιήστε την ιστορία χρησιμοποιώντας και κρουστά όργανα. Μπορείτε να ζητήσετε τη συνδρομή του δασκάλου της τάξης και του θεατρολόγου του σχολείου, για την παραγωγή σεναρίου, που μπορεί να οδηγήσει σε μια σχολική παράσταση. Μπορείτε μάλιστα να συνθέσετε με τους μαθητές σας χαρακτηριστικά μοτίβα για κάθε χαρακτήρα χρησιμοποιώντας boomwhackers, μεταλλόφωνα κ.τ.λ.
Δραστηριότητα 5η:
Με αφορμή το γνωστό παιχνιδοτράγουδο ¨κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια¨, πραγματοποιήστε την παρακάτω δραστηριότητα σε μορφή ρυθμικού κανόνα.
Δραστηριότητα 6η:
Παίξτε με boomwhackers τη μελωδία ακολουθώντας το παρακάτω βίντεο:
Δραστηριότητα 7η:
Δείξτε το παρακάτω βίντεο, πρόκειται για έναν κινούμενο "χάρτη ακρόασης"!
Επίσης, το παρακάτω βίντεο μπορείτε να το προβάλλετε όποια στιγμή επιθυμείτε. Είναι στα αγγλικά και δεν ακολουθει ακριβώς την ιστορία. Όμως μπορεί να γίνει το έναυσμα για ωραία συζήτηση με τους μαθητές σας.
ΠΗΓΕΣ:
- http://www.classicsforkids.com/teachers/lessonplans/pdfs/grieg/Grieg%20Lesson%20Plans%20K-2.pdf
- http://www.sydneysymphony.com/media/745448/grieg_-_in_the_hall_of_the_mountain_king_teacher_notes.pdf
- http://www.allisonflannery.com/wp-content/uploads/2013/08/Grieg-and-music-dynamics-lesson.pdf
- http://lessonplanspage.com/musicpeergyntpassingballsonbeat13-htm/
- http://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/wZhb4lWY93sYmXm1Pr2m6n/edvard-grieg
- http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/mous_a/math/81-96.pdf, σσ. 90 - 94.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου