Leroy Anderson (1908 - 1975): Αμερικανός συνθέτης γνωστός από τις συνθέσεις του "Sleigh Ride", "Typewriter" και "Synopated Clock". Έγραψε σχεδόν όλα τα έργα του για ορχήστρα, στα οποία ενσωμάτωσε και μη μουσικούς ήχους, όπως ο ήχος της γραφομηχανής ή ενός ξυπνητηριού.
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:
- Γνωριμία με τη φόρμα Ρόντο.
- Εισαγωγή στην έννοια της "συγκοπής".
- Εισαγωγή στις έννοιες Staccato και Legato.
- Εισαγωγή στον σταθερό ρυθμό.
- Εισαγωγή στην ένταση και στις έννοιες f, mf, mp, p.
ΥΛΙΚΑ:
- Μεγάλος χώρος για κίνηση
- Κρουστά μουσικά όργανα
- Μαντήλια
- Προτζέκτορας
- Cd Player
Δραστηριότητα 1η (για μικρούς μαθητές):
Ξεκινήστε λέγοντας την παρακάτω ιστορία: "Ένα ρολόι κούκος κρέμεται στον τοίχο όλη μέρα, παρακολουθώντας την οικογένεια να παίρνει το πρωινό της και να ετοιμάζονται τα παιδιά για το σχολείο και οι γονείς τους για τη δουλειά. Τη μητέρα να φροντίζει το μωρό της και να ετοιμάζει το μεσημεριανό φαγητό, τα παιδιά να διαβάζουν τα μαθήματά τους και να παίζουν παιχνίδια, ώσπου έρχεται η νύχτα και όλοι πέφτουν για ύπνο. Όταν όλοι έχουν κοιμηθεί, ο κούκος του ρολογιού βγαίνει και αρχίζει να πετάει ελεύθερος σε όλο το σπίτι. Μόλις αρχίζει να χαράζει και η οικογένεια είναι έτοιμη να αρχίσει να ξυπνάει ο κούκος επιστρέφει στο ρολόι κρατώντας την ώρα, Κανείς δεν ξέρει το μυστικό του...".
Στη συνέχεια πείτε στους μαθητές σας να μεταμορφωθούν σε ένα ρολόι τοίχου που χτυπά. Ζητήστε τους να βρουν μια θέση στην αίθουσα (ιδανικά να ακουμπούν σε έναν τοίχο) και να βρουν το δικό τους τρόπο να χτυπούν (π.χ. να κουνούν ρυθμικά το κεφάλι τους, να κάνουν τα χέρια τους ως δείκτες του ρολογιού κ.τ.λ.). Σε ότι αφορά την κίνησή τους πρέπει να επιμείνετε στην έννοια του σταθερού ρυθμού, παρομοιάζοντας με την σταθερή κίνηση των δεικτών του ρολογιού.
Τέλος πείτε τους ότι πλέον ήρθε η νύχτα και όλοι πλέον στο σπίτι κοιμούνται, μπορούν λοιπόν τώρα να πετάξουν ελεύθεροι (ελεύθερη κίνηση στο χώρο).
Δραστηριότητα 2η (για μικρούς μαθητές):
Ακούστε την ηχογράφηση του κομματιού
- Κίνηση (οι χρόνοι είναι σχετικοί):
0:00 - 1:10 Σταθείτε στον τοίχο και κουνήστε τα χέρια σας πάνω κάτω σε σταθερό ρυθμό - ανάλογα με τη μουσική.
1:11 - 1:39 Απλώστε τα χέρια κάνοντας τα πουλιά και κινηθείτε ελεύθερα στο χώρο.
1:40 - τέλος Επιστρέψτε γρήγορα στην αρχική σας θέση και κουνήστε τα χέρια σας στο ρυθμό όπως πριν.
- Μουσικά όργανα
0:00 - 1:10 Χτυπήστε σε σταθερό ρυθμό κλάβες, χειροτύμπανα, ντέφια, τρίγωνα κ.τ.λ.
1:11 - 1:39 Παίξτε ελεύθερα
1:40 - τέλος Παίξτε όπως και προηγουμένως σε σταθερό ρυθμό.
Μπορείτε επίσης να χωρίσετε τους μαθητές σας σε δύο ομάδες. Η πρώτη με κλάβες, χειροτύμπανα κ.τ.λ. να παίζουν στο πρώτο μέρος σε σταθερό ρυθμό. Η δεύτερη ομάδα με τρίγωνα, ντέφια κ.τ.λ. να παίζει στο ελεύθερο μέρος.
Δραστηριότητα 3η:
- Δείξτε τους το παρακάτω βίντεο και μιλήστε τους για τη φόρμα ρόντο, καθώς και για τα όργανα της ορχήστρας. Υπογραμμίστε το γεγονός ότι στο κομμάτι ακούγετε και ο ήχος ενός ξυπνητηριού και ζητείστε από τους μαθητές σας να σας πουν τη γνώμη τους.
- Μοιράστε το παρακάτω φύλλο εργασίας και επαναλάβετε την ακρόαση του κομματιού.
http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/ |
Δραστηριότητα 4η:
- Συζητείστε με τους μαθητές σας τις έννοιες του Staccato και Legato.
- Ακούστε ξανά το απόσπασμα και ζητείστε τους να εστιάσουν στο τρίγωνο.
- Μοιράστε τους μαντήλια και δείξτε την κίνηση για κάθε μέρος. Α = κοφτές κινήσεις των χεριών ενώ περπατούν στο ρυθμό της μουσικής (staccato). Β = τέντωμα του μαντηλιού κρατώντας το ψηλά με τα δύο χέρια, κουνώντας όλο το σώμα πέρα δώθε (legato). Γ = πέταγμα του μαντηλιού κάθε φορά που ακούγεται το τρίγωνο. CODA = κούνημα μαντηλιών και ρίξιμο κάτω στο τέλος του κομματιού.
Δραστηριότητα 5η:
Σε μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορείτε να διδάξετε το τραγούδι ή απλά να το ακούσετε.
Μελωδία:
Στίχοι:
ΣΥΝΔΕΣΗ:
- Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το σχέδιο μαθήματος αφού έχετε διδάξει το κεφάλαιο 24 στο βιβλίο Μουσικής της Β' Δημοτικού "Στο μαγαζί του ρολογά".
- Μπορείτε να ακούσετε, να συγκρίνετε και να σχολιάσετε το "The Viennese Musical Clock" από τη σουίτα Hary Janos του Zoltan Kodaly, καθώς και "The Clock" Symphony no 101 σε ΡΕ Μείζονα του Haydn.
ΠΗΓΕΣ:
http://www.dsokids.com/listen/by-composer/leroy-anderson.aspx
http://www.vosa.org/paul/sales_folder/kleiner_listen.htm σσ. 6-7
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Syncopated_Clock
https://flmusiced.org/FLmusicApps/Sessions/Handouts/2012/FMEAChutesHdout2012.pdf
http://www.leroyanderson.com/lyrics.php
http://www.pianimation.com/2011/05/05/syncopated-clock-listening-activity/
http://www.educationworld.com/a_lesson/03/lp316-02.shtml
http://www.amhiggins.ie/lyric_fm/track14_15_16.pdf
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου