Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για βρέφη (3-6 μηνών)

    Πολύ σύντομα μετά τη γέννησή τους, τα βρέφη ξεκινούν να εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους. Όταν ακούν φωνές ψάχνουν την προέλευση του ήχου. Στην ηλικία των 3 μηνών περίπου, ανακουφίζονται με τη φωνή των γονέων τους και των ανθρώπων που τα φροντίζουν. Τα μωρά στρέφουν, συνήθως, τα μάτια και το κεφάλι τους προς την κατεύθυνση απ' την οποία έρχεται ο ήχος. Όταν είναι 4 μηνών περίπου, τα μωρά μπορεί να χρησιμοποιούν τις παλάμες και τις πατούσες τους για να χτυπήσουν ένα αγαπημένο παιχνίδι που παράγει έναν ευχάριστο ήχο. Αυτή η κίνηση είναι, αρχικά, ανακλαστική και τυχαία από τη φύση της, αλλά αν ο ήχος είναι ενδιαφέρον, ευχάριστος ή ακόμη και διασκεδαστικός, τα μωρά έχουν την τάση να επαναλαμβάνουν αυτή την κίνηση ξανά και ξανά. Επίσης τους αρέσει ο ήχος του γέλιου τους και τον επαναλαμβάνουν. Η ασυνάρτητη ομιλία αυξάνεται, ενώ η φωνή των μωρών συχνά προκαλείται όταν ακούν τους γονείς τους να τους τραγουδούν ή να τους μιλούν.


Τραγούδι με ονόματα

Τοποθετείστε το μωρό κάπου άνετα (μπορείτε να το ξαπλώσετε κοντά σας, να το κρατάτε στην ποδιά σας ή να κάθετε στο ριλάξ) έχοντας οπτική επαφή με το πρόσωπό σας. Επιλέξτε ένα τραγούδι που σας αρέσει και προσωποποιήστε τους στίχους του αναφέροντας, όσο πιο συχνά μπορείτε, το όνομα του μωρού σας 

π.χ. Πάει ο λαγός να πιει νερό στου ......... το λαιμό.

      Τίλι, τίλι, τιλιλάκια και κλωστές και κουβαράκια στου .......... τ'αυτάκια

Ήταν δυο παιδάκια

Καθήστε σε μια καρέκλα και πάρτε το μωρό στα γόνατά σας. Με το δεξί σας χέρι πιάστε το δεξί πόδι του μωρού και με το αριστερό σας χέρι το αριστερό του πόδι. Τραγουδώντας κουνήστε ρυθμικά τα πόδια του σταυρώνοντάς τα εναλλάξ. Στο "πιάστηκαν, τσακώθηκαν", βάλτε τα δυο του πόδια να "τσακώνονται". Μπορείτε να μπλέξετε μαζί και τα χέρια σας, να αφήσετε τα πόδια του και να πάνε στο σώμα του μωρού και να το γαργαλήσετε.

Ήταν δυο παιδάκια
δυο καλά αδελφάκια
το 'να πάει στο μύλο
τ' άλλο πάει στ' αμπέλι
το 'να έχει κουλούρα
τ' άλλο έχει σταφίδα
Όχι, δε σου δίνω.
Ούτ' εγώ σου δίνω.
Πιάστηκαν, τσακώθηκαν
και κουτσομαδήθηκαν, κουτσομαδήθηκαν, κουτσομαδήθηκαν...

Ταχταρίσματα

Καθίστε το μωρό σας στο ένα ή και στα δύο γόνατά σας και κρατήστε με τα χέρια σας τον κορμό του από το ύψος της μασχάλης. Τραγουδήστε ρυθμικά τα παρακάτω ταχταρίσματα κουνώντας συγχρόνως τα πόδια σας ελαφρά πάνω - κάτω (μπορείτε να τοποθετήσετε το μωρό έτσι ώστε να σας κοιτάζει και αργότερα να το γυρίσετε ώστε να κοιτάει μπροστά).

Κούπεπε - κούπεπε
ο μπαμπάς του έρχεται
να του φέρει κάτι τι
λουκουμάκια στο χαρτί

Νταχτιρντί και νταχτιρντάκια
του/της .......  μου τ΄αυτάκια
τα ματάκια, τα φρυδάκια
και τ΄αφράτα μαγουλάκια

Όπα όπα να πηδούμε
να προβάλει να το δούμε 
και χορεύει μπρος και πίσω
και πως να μην το αγαπήσω
κάν' την έτσι κι έτσι
την ψιλή λιγνή σου μέση.

Το παιδί θέλει χορό
τα βιολιά δεν είναι εδώ
κι όποιος πάει να τα φέρει
δέκα τάλιρα στο χέρι
ταχτιρντί του λέγανε 
και μου το παντρεύανε
και του δίνανε προικιά
ένα κόσκινο φλουριά.

Τρέχα αλογάκι (χοπ χοπ χοπ)

Μπορείτε να πείτε τα παρακάτω στιχάκια καθώς θα ταχταρίζετε πάνω στα γόνατά σας το μωρό. Ακόμη μια θέση είναι να καθίσετε σταυροπόδι και στο επάνω σας πόδι, στην καμάρα που σχηματίζει η κνήμη με το πέλμα του ποδιού, να βάλετε το μωρό να καθίσει με ανοιχτά πόδια και να το κουνάτε πάνω κάτω.

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
πάρε εμένα το παιδάκι στην περήφανή σου ράχη
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
στο λαιμό το κουδουνάκι τίγκι τίγκι τάκι
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Χοπ χοπ χοπ τρέχα αλογατάκι
πήδα τώρα το χαντάκι
για να πάμε στο σπιτάκι
τρέχα αλογατάκι χοπ χοπ χοπ

Η μικρή αράχνη






Βγάλτε τα ρούχα του μωρού σας (αν η εποχή του χρόνου και η θερμοκρασία του περιβάλλοντος το επιτρέπει) και βάλτε το μωρό στην αγκαλιά σας ή στο ριλάξ του. Τραγουδήστε το τραγούδι και κάντε τις αντίστοιχες κινήσεις..

Η μικρή αράχνη με κόπο ανεβαίνει (περπατήστε με τα δάχτυλά σας στο σώμα του μωρού σας - από την κοιλιά μέχρι το πηγούνι)

Πέφτει η βροχή και ξανακατεβαίνει (χτυπήστε ελαφρά τα δάχτυλά σας σαν να πέφτει η βροχή ενώ συγχρόνως τα κατεβάζετε πάλι στην κοιλιά του)

Βγαίνει ο ήλιος στεγνώνει τη βροχή (πατήστε ελαφρά την κοιλιά του μωρού με την παλάμη σας για να τη "στεγνώσετε")

Και η μικρή αράχνη αρχίζει απ' την αρχή (περπατήστε ξανά με τα δάχτυλά σας στο σώμα του μωρού σας - από την κοιλιά μέχρι το πηγούνι)

Αν θέλετε μπορείτε να δοκιμάστε και τις παρακάτω κινήσεις:




Βγαίνει η βαρκούλα

Τοποθετείστε το μωρό σας σε μια επιφάνεια που δεν γλιστράει (π.χ. χαλί), καθίστε μπροστά του κοιτώντας το και βάλτε τους αντίχειρές σας στα χέρια του. Απαλά σηκώστε το μωρό σας σε καθιστή θέση και έπειτα τραγουδήστε το τραγούδι  λικνίζοντάς το μπρος πίσω κάνοντας τη "βαρκούλα".





Που είναι ο ήχος;

Δώστε στο μωρό σας μια κουδουνίστρα και βοηθήστε το να την κουνήσει. Παρατηρήστε αν μπορεί να την κουνήσει μόνο του. Στην συνέχεια δώστε τη κουδουνίστρα στο άλλο του χέρι και ακολουθήστε την ίδια διαδικασία. Δείτε αν μπορεί να εστιάσει με τα μάτια του στην πηγή από όπου προέρχεται ο ήχος. Έπειτα πάρτε την κουδουνίστρα στα χέρια σας και καθώς την κουνάτε πείτε: "κούνα κουδουνίστρα κούνα". Δώστε ξανά την κουδουνίστρα στο μωρό σας και επαναλάβετε τα λόγια αυτά καθώς την κουνάει. Επαναλάβετε το παιχνίδι πολλές φορές έτσι ώστε το μωρό να συνειδητοποιήσει ότι κουνώντας το χέρι του παράγεται ο ήχος από την κουδουνίστρα.

Αστείοι Ήχοι

Καθίστε το μωρό στα πόδια σας ή ξαπλώστε το και κάντε αστείους ήχους με το στόμα σας. Οι γκριμάτσες του προσώπου σας και οι ήχοι που παράγετε θα κάνουν το μωρό σας να γελάσει και θα προσπαθήσει να σας μιμηθεί.

Μιλάω τραγουδώντας

Τραγουδήστε στο μωρό σας για οτιδήποτε. Μην αρκεστείτε στα γνωστά παιδικά τραγούδια. Βγάλτε αυτοσχέδιες μελωδίες και στίχους. Ότι θέλετε να του πείτε απλά τραγουδήστε το, δεν είναι ανάγκη οι στίχοι να έχουν ομοιοκαταληξία.



ΠΗΓΕΣ:

  • Edwars e. & Bayles K  & Ramsey (2010), Μουσική και Κίνηση, Ένας τρόπος ζωής για το μικρό παιδί, (επιμ.) Ζαχοπούλου Ε. (μετ.) Ζαχοπούλου Ε. & Κωνσταντινίδου Ε. University Studio Pres 2012.
  • Στάμου Λ, (2009), «Μουσική μελέτη από κούνια, Η έρευνα της μουσικής συμπεριφοράς βρεφών και νηπίων» Πρακτικά 6ου Διεθνούς Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. Μουσική Παιδεύει Εκπαιδεύει Αθήνα.
  • Silberg J., Games to play with your baby, Edition gryphon house, 2001 Lewisville, NC.
  • Warner P., Baby Play & Learn 160 Games and Learning Activities for the firsy three years, Edition Meadowbrook Press, 1999 New York.
  • Ντζούφρα Μ., Παιδικά και σχολικά τραγούδια, εκδόσεις Μελωδία, Αθήνα 2006.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ