ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:
Οι μαθητές θα πρέπει:
- Να μπορούν να περιγράψουν τη φόρμα ροντο.
- Να αναλύσουν και να αναγνωρίσουν τη φόρμα ηχογραφημένων μουσικών παραδειγμάτων, μέσω ακουστικών ασκήσεων.
- Δημιουργήσουν χάρτες ακρόασης, οι οποίοι να αναπαριστούν γραφικά τη φόρμα ροντο.
ΥΛΙΚΑ:
- Ηχογραφήσεις μουσικών ακροάσεων
- cd player
- χαρτί και μολύβι και χρώματα.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
45 - 90 λεπτά, (1 -2 διδακτικές ώρες).
45 - 90 λεπτά, (1 -2 διδακτικές ώρες).
ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
Δραστηριότητα 1η:
Συζητήστε και αναλύστε προφορικά με τους μαθητές σας τους όρους φόρμα και ροντο (είναι απαραίτητο να έχετε προηγουμένως διδάξει τις πιο απλές φόρμες ΑΒ και ΑΒΑ).
Φόρμα: αναφέρεται στη δομή κάθε σύνθεσης, με την οποία κάθε συνθέτης οργανώνει τις μουσικές ιδέες του ώστε να δημιουργήσει ένα μουσικό κομμάτι. Αποτελεί ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι συνθέτες για να μετατρέψουν τις ιδέες και τις εμπνεύσεις τους σε μουσική.
Φόρμα Ροντο (κυκλική φόρμα): Αποτελεί μια ορχηστρική φόρμα με το ρεφραίν να επαναλαμβάνεται συνεχώς. Σε αντίθεση με τα τραγούδια (μορφή ΑΒ), η μελωδίες ανάμεσα στο ρεφραίν είναι διαφορετικές. Η πιο συνηθισμένη δομή της είναι ΑΒΑΓΑ ή ΑΒΑΓΑΔΑ.
Δραστηριότητα 2η:
Ακουστικά παραδείγματα:
1. Johann Sebastian Bach E Major Violin Concerto, III. Allegro assai
2. Ludwig van Beethoven Piano Sonata No. 8 in C minor, Op. 13, III. Rondo. Allegro
3. Το κοντσέρτο - Μάνος Χατζιδάκις
- Ακούστε τα παραπάνω μουσικά αποσπάσματα ή επιλέξτε όποια άλλα εσείς επιθυμείτε και ζητείστε από τους μαθητές σας να αναγνωρίσουν αν υπάρχει κάποια μουσική ιδέα ή μοτίβο που επαναλαμβάνεται. Για παράδειγμα μπορείτε να κάνετε τις εξής ερωτήσεις:
- Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όργανο που οδηγεί στην επαναλαμβανόμενη μελωδία;
- Μήπως αλλάζει η δυναμική όταν πρόκειται να επιστρέψει στην ίδια μελωδία;
- Ο ρυθμός είναι πάντα ο ίδιος;
- Επικεντρωθείτε αποκλειστικά στο επαναλαμβανόμενο θέμα, διαφορετικά θα δημιουργήσετε σύγχυση στους μαθητές σας.
- Αφού πλέον οι μαθητές έχουν εντοπίσει ακουστικά το επαναλαμβανόμενο θέμα, μπορείτε να συζητήσετε μαζί τους το θέμα των παραλλαγών. Αν δηλαδή το θέμα όταν επαναλαμβάνεται ακούγεται ακριβώς το ίδιο ή έχει κάποιες διαφορές.
- Τέλος, εντοπίστε με τους μαθητές σας πόσα είναι τα μέρη από τα οποία αποτελείται το μουσικό απόσπασμα το οποίο ακούτε. Σχολιάστε αν τα μέρη αυτά είναι διαφορετικά μεταξύ τους ή έχουν ομοιότητες. Αν είναι διαφορετικά, σε τι διαφέρουν. Αν μοιάζουν ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές τους;
Δραστηριότητα 3η:
- Χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες και ζητείστε τους να φτιάξουν ένα χάρτη ακρόασης, χρησιμοποιώντας το ίδιο σχήμα, σύμβολο ή χρώμα που θα επιλέξουν για το θέμα Α. Για κάθε διαφορετικό θέμα πρέπει να χρησιμοποιήσουν διαφορετικό σχήμα, σύμβολο ή χρώμα.
- Ακούστε ξανά το μουσικό απόσπασμα που έχετε επιλέξει. Ρωτήστε τους αν ταιριάζει ο χάρτης ακρόασης που δημιούργησαν με το ηχητικό παράδειγμα που μόλις άκουσαν. Συζητείστε και σχολιάστε το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους.
Δραστηριότητα 4η:
Αξιολόγηση: Σε επόμενο μάθημα, βάλτε στους μαθητές σας να ακούσουν 2 σύντομα μουσικά αποσπάσματα. Το ένα θα έχει μορφή ροντο, το άλλο όχι. Ζητείστε τους να αναγνωρίσουν ποιο από τα δύο έχει μορφή ροντό και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
ΠΗΓΗ: https://cso.org/globalassets/institute/lesson-plans/rondo-form-lesson-plan.pdf
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου