Στόχοι/Σκοποί:
- Να κατανοήσουν τα παιδιά τη μορφή ροντο.
- Να αυτοσχεδιάσουν.
- Να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους.
- Να κατανοήσουν απλά ρυθμικά σχήματα.
- Να εμπεδώσουν βιωματικά τον παλμό.
- Να γνωρίσουν την έννοια του μέτρου.
- Να έρθουν σε επαφή με το σώμα τους.
- Να επικοινωνήσουν με τα μέλη της ομάδας.
Διάρκεια μαθήματος: 2 διδακτικές ώρες (90 λεπτά).
Υλικά:
- cd player.
- καρτέλες με ενδείξεις Α, Β, Γ κ.τ.λ.
- καρτέλες με σχεδιασμένους 8 παλμούς σε οποιοδήποτε σχήμα (π.χ. αστέρι).
- ψαλίδι.
- μαρκαδόρος.
Χώρος Διδασκαλίας: Αίθουσα χωρίς θρανία.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Τα παιδιά να έχουν διδαχθεί την έννοια του παλμού.
Πορεία Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα 1η (Κινητικό Ζέσταμα):
- Ο παιδαγωγός κάνει απλές ασκήσεις ενεργοποίησης του σώματος (κυκλική κίνηση των, ώμων, τέντωμα χεριών κ.τ.λ.) και τα παιδιά τον μιμούνται.
- Ο παιδαγωγός βάζει ένα χορευτικό κομμάτι και τα παιδιά κινούνται με βάση την ελεύθερη και την κατευθυνόμενη κίνηση στο χώρο σύμφωνα με τον παλμό του.
Δραστηριότητα 2η:
- Τα παιδιά βρίσκονται όρθια σε κύκλο.
- Ο παιδαγωγός παίζει ένα απλό ρυθμικό σχήμα πάνω στο σώμα του (body percussion), που διαρκεί 2 μέτρα των 4/4.
- Τα παιδιά επαναλαμβάνουν αρκετές φορές τις κινήσεις, μέχρι να εμπεδώσουν απόλυτα το ρυθμικό αυτό σχήμα.
Δραστηριότητα 3η:
- Τα παιδιά παίζουν το δεδομένο ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) μία φορά και παιδαγωγός παίζει τέταρτα (παλμούς) με τα χέρια του.
- Χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες και ενώ η μία παίζει το βασικό ρυθμικό σχήμα, ή άλλη παίζει τους παλμούς.
- Μόλις τα παιδιά καταφέρουν να μην μπερδεύονται οι ομάδες εναλλάσσονται.
- Τέλος γίνεται η επεξήγηση των εννοιών χρόνος και μέτρο με τη βοήθεια των καρτών.
Δραστηριότητα 4η:
Ο παιδαγωγός παίζει τέταρτα με τα χέρια του και ζητά από τα παιδιά να αυτοσχεδιάσουν πάνω στον παλμό
- με το σώμα τους,
- με τη φωνή τους και
- με κίνηση.
Δραστηριότητα 5η:
Τα παιδιά μαζί με τον παιδαγωγό παίζουν το εξής σχήμα:
- 2 μέτρα βασικά ρυθμικό σχήμα (2η δραστηριότητα) - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός στο σώμα (body percussion). Επαναλαμβάνουμε όσες φορές χρειαστεί μέχρι να εμπεδωθεί καλά.
- Στη συνέχεια ακολουθείται η ίδια διαδικασία με αυτοσχεδιασμό στη φωνή και έπειτα μέσω κίνησης.
- Τέλος παίζεται το σχήμα: 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με το σώμα - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμός με τη φωνή - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα - 2 μέτρα αυτοσχεδιασμό με κίνηση - 2 μέτρα βασικό ρυθμικό σχήμα. (μορφή ΑΒΑΓΑΔΑ).
- Ο παιδαγωγός εξηγεί στα παιδιά τη μορφή ροντο που μόλις έπαιξαν με τη βοήθεια των καρτών.
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ:
Η Βασιλική Μάρκου είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος του Μεταπτυχιακού Τίτλου: «Μουσική, Κουλτούρα & Επικοινωνία» του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια μουσικοπαιδαγωγικής μεθόδου Kodály και μουσικοκινητικής αγωγής Orff στην Ουγγαρία, στην Τσεχία και στην Αυστρία καθώς και στη σχολή Μωραΐτη στην Αθήνα.
Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Ρέθυμνο ως εκπαιδευτικός μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τώρα έχει διευθύνει αρκετές παιδικές χορωδίες πραγματοποιώντας συναυλίες στο Ρέθυμνο και στα Χανιά.
Σημείωση: Το παραπάνω σχέδιο μαθήματος παρακολουθήθηκε σε ένα σεμινάριο Μουσικοκινητικής Αγωγής Orff στο πανεπιστήμιο Mozarteum του Salzburg, με εισηγητή τον REINHOLD WIRSCHING.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου