Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Peachtree Street from City Scape

http://www.atlantatimemachine.com/downtown/pch_pc_35.htm
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ:

  • Να μάθουν και να αναγνωρίζουν τη μορφή ΡΟΝΤΟ. 
  • Να κάνουν επανάληψη στα ρυθμικά στοιχεία.
  • Να κάνουν επανάληψη στις οικογένειες των μουσικών οργάνων.
  • Να μπορούν να διαβάσουν μια γραφική παρτιτούρα.

ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 διδακτικές ώρες

ΥΛΙΚΑ:  - προτζέκτορας
               - υπολογιστής με ηχεία
               - χαρτί και μολύβι (για τους μαθητές)
               - φωτοτυπίες με εικόνες και πίνακες



Συνθέτης: Jennifer Higdon. Γεννήθηκε το 1962 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, όμως σε πολύ μικρή ηλικία μετακόμισε με τους γονείς της στην Ατλάντα. Ενδιαφέρθηκε από μικρή για τη μουσική. Παίζει κρουστά και φλάουτο. Σπούδασε σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας στο πανεπιστήμιο. 




Λίγα λόγια για το Peachtree Street και το City Scape γενικότερα:

     Πρόκειται για το 3ο μέρος του έργου City Scape. Κατά τη διάρκεια της ακρόασης μεταφερόμαστε στην Peachtree Street, στην Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών. Υπάρχουν πολλά φανάρια, ενώ άνθρωποι και αυτοκίνητα πηγαινοέρχονται στο δρόμο και τα πεζοδρόμια. Η Peachtree Street αποτελεί έναν μεγάλης κυκλοφορίας δρόμο. Το έργο αυτό αποτυπώνει τις μνήμες της Jennifer Higdon για τον πολυσύχναστο και πολύβουο αυτό δρόμο, καθώς και τα απόμερα και ήσυχα σημεία του.

      Στη σύνθεση αυτή περιέχονται στοιχεία όπως: φόρμα ρόντο, παλμός, ρυθμός (συγκοπή, τρίηχα κ.τ.λ.), εναλλαγές μέτρων (2/4, 3/4 κ.τ.λ.), τα οποία χρησιμοποιεί η συνθέτης για να αποτυπώσει με μουσική τον πολυσύχναστο αυτό δρόμο.
      Τα πρώτα δύο μέρη του City Scape (Skyline και River Sings a Song to the Trees), περιγράφουν την πόλη της Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών, με βάση τις μνήμες της συνθέτιδος, αφού εκεί μεγάλωσε. 


     




ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:

Δραστηριότητα 1η:

     Το κομμάτι αυτό αποτελείτε από 6 διαφορετικά θέματα. Κάθε ένα έχει ένα γράμμα της αλφάβητου. Το Α επαναλαμβάνεται συνεχώς μετά από κάθε διαφορετικό θέμα - γράμμα. Είναι δηλαδή γραμμένο σε φόρμα ρόντο (Α - Β - Α - Γ - Α - Δ - Α - Ε - Α - Ζ - Α). Το τελευταίο θέμα (Ζ) είναι ένας συνδυασμός όλων των προηγούμενων θεμάτων. Κάθε θέμα επικεντρώνεται σε διαφορετική οικογένεια οργάνων (έγχορδα, χάλκινα πνευστά, κ.τ.λ.), ενώ υπάρχει και συνεχής εναλλαγή ρυθμικών στοιχείων.

  • Ακούστε το μουσικό απόσπασμα και συγχρόνως παρακολουθείστε τον οδηγό ακρόασης.


ΟΔΗΓΟΣ ΑΚΡΟΑΣΗΣ - ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΤΙΤΟΎΡΑ:



     Υπάρχει επίσης και σε μορφή powerpoint ακολουθείστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να τον προβάλλετε: http://slideplayer.com/slide/4300981/ (είναι στα αγγλικά όμως θεωρώ ότι πολύ εύκολα μπορούν να τον παρακολουθήσουν οι μαθητές. Εναλλακτικά μπορείτε να δημιουργήσετε ένα δικό σας στα ελληνικά).



  • Στη συνέχεια ξεκινήστε μια συζήτηση με τους μαθητές σας. Εξηγείστε τους ότι το κομμάτι περιγράφει έναν μεγάλο και πολυσύχναστο δρόμο. Αναφερθείτε στα μουσικά όργανα και τα ρυθμικά μοτίβα, τις εναλλαγές του ύφους (τι συμβαίνει όταν περιγράφει ένα πολύβουο σημείο και τι ένα ήσυχο).
Ερώτηση 1: Μπορείτε να αντιληφθείτε την εναλλαγή των θεμάτων; (Ζητήστε από τους μαθητές σας να σηκώνουν το χέρι τους μόλις ακούν διαφορετικό θέμα).

Ερώτηση 2: Με βάση το μουσικό απόσπασμα που μόλις ακούσατε, μπορείτε να αντιληφθείτε πότε βρισκόμαστε σε ένα πολυσύχναστο σημείο και πότε σε ένα απόμερο και ήσυχο;



Δραστηριότητα 2η:

     Αφού έχετε συζητήσει διεξοδικά τη δομή και μορφή του κομματιού, έχετε αναφερθεί στην επιλογή των μουσικών οργάνων κάθε θέματος, καθώς και το ύφος του. Μοιράστε στους μαθητές σας τον παρακάτω πίνακα.



     Ακούστε μία ακόμη φορά το μουσικό απόσπασμα και ζητήστε από τους μαθητές σας να το συμπληρώσουν. Στην περιγραφή μπορούν να χρησιμοποιήσουν ότι λέξεις θέλουν, αυτές που αναφέρονται στον πίνακα είναι ενδεικτικές.

Δραστηριότητα 3η:

     Στο θέμα Α η συνθέτης, χρησιμοποιεί λίγα ρυθμικά στοιχεία, τα οποία όμως συνδυάζει και αναδιαμορφώνει δημιουργώντας ρυθμικά σχήματα. Κάθε φορά λοιπόν που επαναλαμβάνεται το θέμα Α, υπάρχουν διαφορετικά ρυθμικά σχήματα, που όμως δημιουργούν το ηχητικό εφέ ενός πολύβουου και πολυσύχναστου δρόμου.

     Με βάση τα παρακάτω ρυθμικά σχήματα, ζητήστε από τους μαθητές σας να δημιουργήσουν τη δική τους μουσική σύνθεση. Θέμα τους θα είναι ο μεγαλύτερος και πολυσύχναστος δρόμος της πόλης τους. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν body percussion, boomwhackers, και μουσικά όργανα που διαθέτει η τάξη.



Παραλλαγή:

     Προβάλλετε ή μοιράστε σε φωτοτυπία έναν μεγάλο δρόμο της πόλης σας, χωρίστε τους μαθητές σας σε ομάδες (μπορείτε να μοιράσετε διαφορετική φωτογραφία σε κάθε ομάδα) και ζητήστε τους να αποτυπώσουν ηχητικά την εικόνα. Έπειτα κάθε ομάδα θα παρουσιάσει το αποτέλεσμα της δουλειάς της.

 
ΠΗΓΕΣ:

https://open.spotify.com/album/5Vo8QaziUjzKLJupvRF4qs

http://slideplayer.com/slide/4300981/

https://www.atlantasymphony.org/aso/asoassets/downloadcenter/Teacher's%20Guide%2008-09.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/City_Scape

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ