Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: The cup game & “Feel it still”


Τάξεις: Δ-ΣΤ

Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα

Απαιτούμενος εξοπλισμός:
  • Πλαστικά ή φελιζολένια ποτήρια
  • Συσκευή αναπαραγωγής ήχου
Διάταξη τάξης
Σε κύκλο στο πάτωμα

Διδακτικοί στόχοι: Ρυθμός, συντονισμός και συνεργασία ομάδας

Περιγραφή δραστηριότητας

     Επιτέλους βρήκα πώς να συνδυάσω ένα τραγούδι που μ’ αρέσει πολύ, αλλά δεν ήξερα πώς ακριβώς να το αξιοποιήσω στο σχολείο. Γενικά δεν μου αρέσει καθόλου το να τραγουδάνε οι μαθητές μαζί με το CD. Προτιμώ να κάνουν και κάτι ακόμα, συνήθως ρυθμικής φύσεως.
    Έτσι λοιπόν, θυμήθηκα μια αγαπητή ρυθμική δραστηριότητα, τόσο δική μου, όσο και των μαθητών, στην πλειοψηφία τουλάχιστον, το cup game. Τη συγκεκριμένο μουσικό παιχνίδι μου το έμαθε μια καλή φίλη και συνάδελφος (Βασιλική Μάρκου), η οποία ως αριστερόχειρας μου το έμαθε με φορά προς τα αριστερά, κάτι το οποίο προτιμώ και εγώ συνειδητά, καθώς βοηθάει τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν και τα δύο τους χέρια εξίσου. Στο YouTube υπάρχουν πολλά βίντεο εκμάθησης του συγκεκριμένου παιχνιδιού.  

     Παραθέτω ενδεικτικά το παρακάτω βίντεο.



     Εγώ χρησιμοποιώ και λόγια-οδηγίες μέχρι οι μαθητές να κατακτήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό την αλληλουχία των κινήσεων.
     Καθόμαστε στο πάτωμα οκλαδόν σε κύκλο. Έχουμε όλοι το ποτήρι ανάποδα μπροστά μας. Ξεκινάμε σε αργή και σταθερή ταχύτητα.

Μπουμ-μπουμ (παλαμάκια)
Τακ τακ τακ (χτύπημα δακτύλων στον πάτο του ποτηριού)
Μπουμ (παλαμάκι)
Πιάνω (με το αριστερό χέρι)
Αφήνω (προς τα αριστερά μου, μπροστά από το αριστερό γόνατο μας)
Μπουμ (παλαμάκι)
Ανάποδα (το αριστερό χέρι πιάνει το ποτήρι ανάποδα από την εσωτερική πλευρά - ο αντίχειρας μας βλέπει προς το πάτωμα δηλαδή)
Παλάμη (ακουμπάμε το στόμιο στην ανοιχτή δεξιά μας παλάμη)
Κάτω (ακουμπάμε το ποτήρι με τη βάση του στο πάτωμα)
Χέρι (δίνουμε το ποτήρι στο δεξί μας χέρι, το κρατάμε απ την βάση)
Ζντουπ (χτυπάμε το αριστερό χέρι στο πάτωμα)
Δίνω (το δεξί χέρι, περνώντας σταυρωτά πάνω από το αριστερό που βρίσκεται ακόμα πάνω στο πάτωμα, δίνει το ποτήρι στο άτομο που κάθεται αριστερά μας. Δηλαδή δώσαμε ένα ποτήρι στον αριστερό μας και λάβαμε ένα άλλο από τον δεξιά μας)
Και μετά… Φτου κι απ την αρχή.

     Ξεκινάμε αργά το 1ο δίμετρο, μέχρι το αφήνω. Μόλις είναι όλοι οι μαθητές αρκετά σίγουροι για το ρυθμικό σχήμα, προχωράμε και στο 2ο δίμετρο. Στη συνέχεια εκτελούμε αρκετές φορές μέχρι να γίνει κατανοητό σε όλους τους μαθητές. Επιμένουμε να κρατάνε τον ρυθμό, τις παύσεις, να μην βιάζονται και να μην καταστρέφουν επίτηδες τα ποτήρια¡ Αυξάνουμε το τέμπο.
Και στο τέλος το συνδυάζουμε με κάποιο τραγούδι της αρεσκείας μας που είναι σε ρυθμό 4/4. Εγώ διάλεξα το Portugal, the man. “Feel it still”.



Καλή σας διασκέδαση!!!!!



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ


H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με τηνE.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ