Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ΛΕΒΕΝΤΗΣ

     Όπως κάθε σημαντικός αγώνας, πολιτικός ή κοινωνικός, η εξέγερση του Πολυτεχνείου συνοδεύτηκε από πολλά ξεχωριστά τραγούδια που άφησαν εποχή και χιλιοτραγουδήθηκαν. Πριν και μετά την 17η Νοέμβρη, κατά την διάρκεια της δικτατορίας, πολλοί σημαντικοί Έλληνες συνθέτες έγραψαν τραγούδια, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως σπουδαία έργα τέχνης. Με στίχο δυναμικό και ρυθμό που σε ξεσηκώνει, τα τραγούδια αυτά σφράγισαν μία ολόκληρη εποχή και γενιά. Και φυσικά δεν παύουν να είναι διαχρονικά, και να μας αγγίζουν ειδικά στην δύσκολη περίοδο που διανύουμε.


     Στο μουσικό αποθετήριο "Ευτέρπη", θα βρείτε στοιχεία, στόχους (ψυχοπαιδαγωγικούς και μουσικούς), ιδέες διδασκαλίας, τους στίχους και την παρτιτούρα για το συγκεκριμένο τραγούδι. Πατήστε ΕΔΩ.

Λίγα λόγια για το τραγούδι:
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι γράφτηκε για τον Γρηγόρη Λαμπράκη...

Μίκης Θεοδωράκης (1925 - ): Ίσως ο σπουδαιότερος εκπρόσωπος της μουσικής του Πολυτεχνείου, και όχι μόνο. Βαθιά πολιτικοποιημένος, ο Μίκης Θεοδωράκης, δραστηριοποιείται έντονα εναντίον της Δικτατορίας. Συλλαμβάνεται, φυλακίζεται και οργανώνει μεγάλες αντιστασιακές συναυλίες. Δεν σταματά καθόλου εκείνη την εποχή να συνθέτει και να στέλνει τα τραγούδια του στο εξωτερικό, όπου γίνονται γνωστά μέσα από την φωνή της Μελίνας Μερκούρη και της Μαρίας Φαραντούρη, κυρίως.

Νότης ΠεργιάληςΥπήρξε σπουδαίος συγγραφέας, στιχουργός, ηθοποιός, σκηνοθέτης, ένας συνεπής και τίμιος αγωνιστής που από νωρίς έβαλε στην υπηρεσία του αγώνα την τέχνη του. 
Γεννήθηκε στις 16 Αυγούστου 1920 στα Ανώγεια Σπάρτης και έφυγε από τη ζωή στις 10 Νοέμβρη 2009.
     Με αφορμή το συγκεκριμένο τραγούδι, αναφέρω στους μαθητές μου για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου. Τους μιλάω για τον αγώνα των φοιτητών, αλλά και τις παράπλευρες απώλειες ανθρώπων που σκοτώθηκαν από αδέσποτες σφαίρες και ελεύθερους σκοπευτές.
Για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου πατήστε ΕΔΩ.
Οι στίχοι:
Σαν τον αητό φτερούγαγε στη στράτα
τον καμαρώνει η γειτονιά στα παραθύρια
με χαμηλά τα μαύρα του τα μάτια
λεβέντης εροβόλαγε.
Στα ματιά του ένα σύννεφο
μες την καρδιά του σίδερο.
Κυλάει το αίμα, σκέπασε τον ήλιο
κι ο χάρος εροβόλαγε.
Σφαλούν τα μάτια κι' οι καρδιές
σφαλούν τα παραθύρια
μετά χυμάει ο Χάροντας καβάλα
κι'εκείνος χαμογέλαγε.
Ποιός κατεβαίνει σήμερα στον Άδη;
Ποιόν κουβεντιάζει η γειτονιά κι ανανταριάζει;
Γιατί βουβά είναι τα βουνά κι οι κάμποι;
Λεβέντης εροβόλαγε.

Η παρτιτούρα:

Η εκπαιδευτικός μουσικής Τσαουσάκη Ελένη, ετοίμασε μια παρουσίαση για το συγκεκριμένο τραγούδι, το συνοδεύει με ηχηρές κινήσεις και ιστορικά στοιχεία και γεγονότα της εποχής.

Η παρουσίαση:

Πηγές:


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ