Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟ 1900 ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ (ΕΛΛΑΔΑ - ΚΥΠΡΟΣ)

     Πρόσφατα ανακάλυψα ότι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ανέβασε στην πλατφόρμα του και σε ψηφιακή μορφή (pdf) την Ιστορική Συλλογή Σχολικών βιβλίων που διαθέτει στη βιβλιοθήκη της, από τις αρχές ιδρύσεως του Ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα. Όπως είναι φυσικό έψαξα για τα σχολικά βιβλία μουσικής και πραγματικά αισθάνομαι ότι βρήκα ένα μικρό θησαυρό!

     Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε όλα τα σχολικά εγχειρίδια από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του 1980 (40 βιβλία). Μπορείτε ελεύθερα να τα κατεβάσετε και να τα αποθηκεύσετε σε μορφή pdf. 


     Ανάμεσά τους θα βρείτε βιβλίο των Καλομοίρη - Οικονομίδη με στοιχεία θεωρίας, πρωτότυπες συνθέσεις από τον Καλομοίρη καθώς και διασκευές τραγουδιών. Ένα εγχειρίδιο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο των ετών 1931 και 1935 και πολλά άλλα εγχειρίδια με θεωρία της μουσικής, σολφέζ αλλά και παρτιτούρες τραγουδιών (χωρισμένα συνήθως ανά κατηγορίες).
     Δεν σας κρύβω ότι είναι στα άμεσα σχέδιά μου, μόλις ανοίξουν τα σχολεία, να ξεκινήσω να διδάσκω κάποια τραγούδια που έχω βρει σε αυτά τα βιβλία. Νομίζω πιο πολύ είμαι περίεργη αν οι μαθητές μου θα ανταποκριθούν θετικά ή αρνητικά σε τραγούδια που διδάσκονταν 100 χρόνια πριν. Βέβαια θα παρατηρήσετε ότι κάποια από αυτά βρίσκονται ακόμα και σήμερα στα σχολικά βιβλία, πρόκειται κυρίως για επετειακά τραγούδια της 25ης Μαρτίου και παραδοσιακά (δημοτικά, νησιώτικα κ.τ.λ).
     Στη συνέχεια σας παραθέτω το σύνδεσμο όπου μπορείτε να κατεβάσετε τα σχολικά βιβλία μουσικής όλων των τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου, που διδάσκονται σήμερα.



     Συνεχίζοντας την αναζήτησή μου δεν θα μπορούσα παρά να ψάξω για τα αντίστοιχα βιβλία μουσικής που έχουν εκδοθεί στην Κύπρο. Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε διδακτικό υλικό για :

Την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (αν διδάσκετε φλογέρα στους μαθητές σας θα βρείτε αρκετό υλικό):


Τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:


Διδακτικά Εγχειρίδια από το 1990 μέχρι σήμερα, όπου ανάμεσα στα άλλα θα βρείτε χορωδιακές εναρμονίσεις, ορχηστρικά κομμάτια, εγχειρίδιο για τον Κλασικισμό και την Τζαζ, σημειώσεις Αρμονίας, Σολφέζ και Ντικτέ.


     Στη σελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της Κύπρου θα βρείτε επίσης πολλές παρτιτούρες και υποστηρικτικό για όλες τις βαθμίδες.

     Προσωπικά έχω κατεβάσει όλα τα βιβλία που βρίσκονται στους παραπάνω συνδέσμους και έχουν προστεθεί στο προσωπικό μου αρχείο. Ανυπομονώ να ξεκινήσω να τα χρησιμοποιώ και να δημιουργήσω δραστηριότητες και νέα σχέδια μαθήματος με βάση αυτά. Ελπίζω και εσείς να τα βρείτε χρήσιμα και ενδιαφέροντα ως ανάγνωσμα και όχι μόνο!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ