Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

GUEST POST: FUNGA ALAFIA

ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ
  • Τα παιδιά κινούνται στο ρυθμό της μουσικής.
  • Τα παιδιά κρατούν σταθερό τον παλμό της μουσικής.
  • Τα παιδιά μαθαίνουν τη δομή ενός αντιφωνικού τραγουδιού (ερώτηση - απάντηση).
  • Τα παιδιά μπορούν να αναγνωρίσουν γραπτά και ακουστικά απλά ρυθμικά μοτίβα..
  • Τα παιδιά γνωρίζουν μέσα από το τραγούδι ήθη και έθιμά χωρών της Δυτικής Αφρικής.
  • Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιγράφουν τις νότες από την παρτιτούρα του τραγουδιού.
  • Τα παιδιά δημιουργούν ένα μουσικό σύνολο από μουσικά όργανα και ανακυκλώσιμα υλικά.
ΗΛΙΚΙΑ / ΤΑΞΕΙΣ: 9-12 ετών (Γ' - Στ' Δημοτικού)

ΥΛΙΚΑ: γλωσσοπίεστρα, κουβάδες και φιάλες νερού, μαντήλια.

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ:




Η ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΑ:


https://www.musicexpressmagazine.com/product/viewproduct.action?itemid=124097&lid=0&keywords=fanga+alafia
ΟΙ ΣΤΙΧΟΙ:

Funga alafia, 
Ashe, ashe.

ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ: Δυτική Αφρική


     Είναι τραγούδι καλωσορίσματος σε αντιφωνική μορφή (ερώτηση - απάντηση). Επιπρόσθετα έβαλα ελληνικούς στίχους:

Καλωσορίζουμε απ΄την καρδιά                  
Όλου του κόσμου τα παιδιά                       
Αγάπη, ειρήνη σ΄όλους εμάς                      
Σκορπίστε ευτυχία όλοι με μιας               

Ρεφραίν : Αγάπη, χαρά, μες στην καρδιά (x 2) 

Ελεύθερη Μετάφραση:

Welcome to every one with open arms. Peace, love, good will to you, we ‘re glad you ‘ ve come.

Διαδικασία εκμάθησης τραγουδιού:
  • Μαθαίνω το τραγούδι ρυθμικά πρώτα (με τα, τι-τι ) και μετά με νότες.
  • Στη συνέχεια βάζω λόγια αγγλικά –ελληνικά.
Δραστηριότητα 1η:

     Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια μιας πρώτης ακρόασης του τραγουδιού, χτυπούν ρυθμικά τα γόνατά τους κρατώντας σταθερό τον παλμό της μουσικής. Στη συνέχεια τους ζητώ να επαναλάβουν τη δραστηριότητα, όμως αυτή τη φορά τραγουδώντας συγχρόνως.

Δραστηριότητα 2η:

     Ξεκινώ μια συζήτηση δείχνοντας αρχικά τον παγκόσμιο χάρτη και εστιάζοντας αρχικά στην Αφρική και έπειτα στο δυτικό μέρος της. Μιλάμε για τις χώρες και τα διαφορετικά ήθη και έθιμα που έχουν οι άνθρωποι που ζουν εκεί. Δείχνω εικόνες με παραδοσιακά μουσικά όργανα. Μπορεί μάλιστα κάτι τέτοιο, να γίνει ένα ξεχωριστό πρότζεκτ από τα παιδιά.

Δραστηριότητα 3η:

Στο παρακάτω βίντεο φαίνονται οι κινήσεις που συνοδεύουν το τραγούδι:



Δραστηριότητα 4η:

     Σε μικρά χρωματιστά ξυλάκια (γλωσσοπίεστρα) κολλάω το κάθε μέτρο του τραγουδιού. Στη συνέχεια, οι μαθητές τα βάζουν σε σειρά και έπειτα το αντιγράφουν στο πεντάγραμμο.

Δραστηριότητα 5η - ΟΡΧΉΣΤΡΑ:

     Είχα πλαστικούς κουβάδες και μεγάλες φιάλες νερού (που μπαίνουν στο μηχάνημα ψύκτη), τα έβαψα με χρώμα και χρησιμοποίησα ως τύμπανα τους κουβάδες και ως ξύστρες τις μπουκάλες. Συμπλήρωσα την ορχήστρα με ξυλόφωνα μαράκες και ηχητικούς σωλήνες (Boomwhackers).


     Στην παρουσίαση του τραγουδιού που έγινε στο Φεστιβάλ Χορωδιών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Λάρισα, είχαν προστεθεί μαντήλια μαζί με την κίνηση των παιδιών.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

     Αναφορικά με την προέλευση του τραγουδιού, υπάρχει μια εντελώς διαφορετική μαρτυρία, στο ιστολόγιο pancocojams (http://pancocojams.blogspot.com/2019/04/the-real-origin-of-song-funga-alafia.html).

 Συγκεκριμένα αναφέρεται:

1. Συνθέτης του τραγουδιού "Funga Alafia"  είναι ο Αφροαμερικάνος ντράμερ και χορευτής LaRocque Bey από το Harlem (Νέα Υόρκη) και γράφτηκε το 1959 ή το 1960.

2. Η λέξη "funga" είναι μια λαϊκή παράφραση της λέξης "fanga" από τη διάλεκτο Vai (Λιβερία, Δυτική Αφρική).

3. Οι λέξεις "alafia" και "ashe" είναι από τη διάλεκτο Yoruba (Νιγηρία, Δυτική Αφρική).

4. Η μουσική του "Funga Alafia" είναι επηρεασμένη από το τραγούδι "Little Liza Jane".



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΟΥΚΟΛΙΤΣΟΥ   

        Γεννήθηκε στη Λάρισα. Σπούδασε  στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. Παράλληλα απέκτησε τα πτυχία Αρμονίας , αντίστιξης, φούγκας και πτυχίου πιάνου  Επίσης, παρακολούθησε μαθήματα μονωδίας. Από το 1998 είναι καθηγήτρια μουσικής σε δημοτικά σχολεία. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου ,διεύθυνσης χορωδίας , θεατρικού παιχνιδιού,  ψυχοπαιδαγωγικής και πολλά μουσικοπαιδαγωγικά. Ήταν μέλος της παιδικής (1981-1987) και αργότερα της γυναικείας χορωδίας του Δημοτικού Ωδείου  Λάρισας(1988-1991). Μέλος της χορωδίας ¨Τέχνη ¨στη Θεσσαλονίκη (1992-1993), μέλος και συνοδός στο πιάνο της Χορωδίας Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ¨Γιάννης Μάντακας΄ (1991-2002) , έκτακτο μέλος της Χορωδίας ¨Μακεδονία¨ Θεσσαλονίκης(1997). Από το 2013 είναι ιδρυτικό μέλος της βραβευμένης χορωδίας “inDONNAtion “ Λάρισας. Υπήρξε διευθύντρια της παιδικής χορωδίας της μουσικής σχολής Α.Στεφανίδου στη Θεσσαλονίκη(1996-1998) και Καθηγήτρια πιάνου στο» Μυγδόνειο Ωδείο» Λαγκαδά(1997-1998). Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει οργανώσει χορωδίες αλλά και μουσικοθεατρικές παραστάσεις  με  μαθητές δημοτικών σχολείων.

ΠΗΓΕΣ:

https://www.mamalisa.com/?t=es&p=3641

http://pancocojams.blogspot.com/2019/04/the-real-origin-of-song-funga-alafia.html

https://www.thelearninggroove.com/funga-alafia

http://www.doewap.be/liedjes/funga-alafia

https://prezi.com/zqmy75xtg56v/funga-alafia/

http://playfulmusic.org/wp-content/uploads/2017/01/Funga-Alafia.pdf

https://www.teacherspayteachers.com/Product/Funga-Alafia-West-African-Welcome-Song-Lessons-Visuals-Performance-654779

https://fineartamerica.com/featured/funga-alafia-jennifer-mazzucco.html

https://musescore.com/martdullenshomenl/scores/4388601

Σχόλια

  1. Πολύ όμορφη και δημιουργική παρουσίαση με τα παιδιά! Πέρσι χρησιμοποίησα αυτό το κομμάτι στη γιορτή λήξης του νηπιαγωγείου (ένας πατέρας γύρισε όλες τις ηπείρους να βρει την κόρη του και στην Αφρική είχα αυτό το κομμάτι όταν τον καλωσόρισαν οι Αφρικανοί-το έλεγαν τα παιδιά χωρίς μουσική). Η παρουσίαση που κάνατε με τη χορωδία ήταν εξαιρετική. Θα μου επιτρέψετε να χρησιμοποιήσω κάποιες από τις ιδέες σας που μπορούν να κάνουν τα νηπιάκια μας σε μια μελλοντική γιορτή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι θέλετε (όχι μόνο από τη συγκεκριμένη ανάρτηση). Αυτός άλλωστε είναι και ο κυριότερος σκοπός του "Παίζω με Μουσική", να μοιραζόμαστε ιδέες και να χρησιμοποιούνται από όλους! Θα σας πρότεινα (αν δεν το έχετε ήδη κάνει), να βρείτε την ετικέτα "Νηπιαγωγείο" και να δείτε όλες τις αναρτήσεις που έχουν γίνει για αυτή την ηλικιακή ομάδα παιδιών. Σας ευχαριστώ για τα όμορφα λόγια σας και κλείνοντας θα ήθελα να σας πω, ότι το θέμα της γιορτή σας είναι εξαιρετικό και ίσως το χρησιμοποιήσω και εγώ μελλοντικά ;)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ