Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μάθημα 2ο - Α΄ Δημοτικού (covid 19 version)

     Η πρώτη εβδομάδα σχολείου τελείωσε, μία πολύ δύσκολη ομολογουμένως εβδομάδα για όλους (εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές). Το πρώτο μάθημα μουσικής με όλους τους μαθητές αναλώθηκε σε παιχνίδια γνωριμίας και φυσικά στην επεξήγηση των νέων δεδομένων - περιορισμών και απαγορεύσεων - που υπάρχουν στο μάθημα της μουσικής.

   Ξεκινώντας τη δεύτερη εβδομάδα μαθημάτων σας παρουσιάζω πως θα προσαρμόσω τα μαθήματά μου. Θεωρώ ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι οι Α και Β τάξεις του Δημοτικού, καθώς το τραγούδι ήταν ο πρωταγωνιστής όλων των μαθημάτων...

Το παρακάτω σχέδιο μαθήματος μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στους μαθητές της Β Δημοτικού εν είδει επανάληψης.

    Ακολουθώντας λοιπόν τη δομή του 2ου κεφαλαίου του σχολικού βιβλίου της Α Δημοτικού, το μάθημα διαμορφώνεται ως εξής:

Στόχοι:

Οι μαθητές θα πρέπει:

  • Να καλλιεργήσουν την ικανότητα ακρόασης με προσοχή και συγκέντρωση.
  • Να καλλιεργήσουν την ικανότητα αναγνώρισης ήχων (φυσικών και τεχνητών).
  • Να παρατηρήσουν, να συζητήσουν και να βιώσουν την επικοινωνιακή αμεσότητα.
  • Να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους.
Υλικά / Μέσα: Υπολογιστής, ηχεία και προτζέκτορας

Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα (45 λεπτά)

Πορεία Διδασκαλίας:

1η Δραστηριότητα:

Τα παιδιά κλείνουν τα μάτια τους και ο δάσκαλος τους ζητά να κάνουν απόλυτη ησυχία και να ακούσουν προσεκτικά τους ήχους που ακούγονται μέσα στην τάξη, έξω από την τάξη αλλά μέσα στο σχολείο και έξω από τα παράθυρα. Μόλις περάσουν 30 δευτ. ανοίγουν τα μάτια τους και (σηκώνοντας πάντα χέρι) τα παιδιά λένε τι άκουσαν.


2η Δραστηριότητα:

Παιχνίδι ακουστικής μνήμης:

     Τα παιδιά κάθονται αναπαυτικά στις καρέκλες τους με τα μάτια κλειστά. Ο δάσκαλος χτυπάει αντικείμενα του άμεσου περιβάλλοντος και παράγει διάφορους ήχους (π.χ. κουνώντας κουρτίνες, χτυπώντας τον πίνακα με τον μαρκαδόρο κ.τ.λ.). Στην αρχή παράγει έναν ήχο και στη συνέχεια ζητάει από τους μαθητές να τον αναγνωρίσουν (σηκώνουν χέρι αν έχουν βρει την απάντηση δεν πετάγονται).  Στη συνέχεια μπορεί να επιλεγεί ένας μαθητής να παράξει ένας ήχο για να τον αναγνωρίσουν οι συμμαθητές του. Αν υπάρχει ενδιαφέρον μπορούν να παραχθούν 2 διαφορετικοί ήχοι και στη συνέχεια οι μαθητές να πρέπει εκτός από την αναγνώρισή τους να μπορούν να πουν και με ποια σειρά τους άκουσαν. Το παιχνίδι μπορεί να συνεχιστεί και με περισσότερους ήχους, ανάλογα πάντα το ενδιαφέρον των παιδιών.


3η Δραστηριότητα:

Αν η τάξη διαθέτει υπολογιστή και προτζέκτορα δείχνουμε τα παρακάτω από το Φωτόδεντρο:

Τι είναι ο ήχος; (βίντεο)

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/204

Στην συνέχεια μπορείτε να κάνετε ένα ταξίδι στη χώρα των ήχων:

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11104

και τέλος να παίξετε το παρακάτω παιχνίδι μνήμης

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10775


4η Δραστηριότητα:

     Στο τετράδιο εργασιών στη σελίδα 8 έχει τη δραστηριότητα "Μια βόλτα στο δάσος" όπου τα παιδιά πρέπει να αντιστοιχίσουν τις εικόνες με τα ηχητικά αποσπάσματα (ήχοι πουλιών, ήχοι εντόμων, ήχοι άλλων ζώων, ήχοι καιρικών φαινομένων).

     Στο παράρτημα του βιβλίου θα βρείτε τις εικόνες αυτές και μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να τις κόψουν και όποτε ακούν τον αντίστοιχο ήχο να σηκώνουν την αντίστοιχη εικόνα. Έχω όμως παρατηρήσει ότι μπορεί να χαθεί ολόκληρη ώρα μέχρι να κοπούν από όλους τους μαθητές οι εικόνες αυτές, γι' αυτό και πλέον το αποφεύγω. 

     Αυτό που προτιμώ να κάνω είναι όποτε τα παιδιά ακούν έναν ήχο να σηκώνουν το βιβλίο τους και να δείχνουν την εικόνα που νομίζουν ότι αντιστοιχεί στον ήχο που μόλις άκουσαν.


Περισσότερες ιδέες μπορείτε να βρείτε στο blog της συναδέλφου Μάγδας Καραγκούνη:

https://musicmagda.weebly.com/2-905chiepsilon-942chiepsilon-epsilon943sigmaalphaiota-epsilondelta974.html


Σημείωση:

     Στο βιβλίο γίνεται μια πρώτη γνωριμία με τα μουσικά όργανα. Προτίμησα να επικεντρωθώ μόνο στην ακρόαση και αναγνώριση ήχων, καθώς με βάση τις οδηγίες που δόθηκαν τα όργανα πρέπει να καθαρίζονται μετά από κάθε χρήση. Επομένως τα παιδιά δεν μπορούν να αλλάζουν όργανα μεταξύ τους και δεν έχω τη δυνατότητα να τα μοιράζω σε όλες τις τάξεις παρά μόνο σε ένα ή το πολύ δύο τμήματα την ημέρα (διαφορετικά διαλείμματα τμημάτων, αλλαγές ώρας χωρίς διάλλειμα κτλ). Όταν έχω τη δυνατότητα να μοιράσω μουσικά όργανα το μάθημα θα είναι αφιερωμένο αποκλειστικά σε ανάλογες δραστηριότητες.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ