Ξεκινώντας τη δεύτερη εβδομάδα μαθημάτων σας παρουσιάζω πως θα προσαρμόσω τα μαθήματά μου. Θεωρώ ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι οι Α και Β τάξεις του Δημοτικού, καθώς το τραγούδι ήταν ο πρωταγωνιστής όλων των μαθημάτων...
Το παρακάτω σχέδιο μαθήματος μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στους μαθητές της Β Δημοτικού εν είδει επανάληψης.
Ακολουθώντας λοιπόν τη δομή του 2ου κεφαλαίου του σχολικού βιβλίου της Α Δημοτικού, το μάθημα διαμορφώνεται ως εξής:
Στόχοι:
Οι μαθητές θα πρέπει:
- Να καλλιεργήσουν την ικανότητα ακρόασης με προσοχή και συγκέντρωση.
- Να καλλιεργήσουν την ικανότητα αναγνώρισης ήχων (φυσικών και τεχνητών).
- Να παρατηρήσουν, να συζητήσουν και να βιώσουν την επικοινωνιακή αμεσότητα.
- Να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους.
Τα παιδιά κλείνουν τα μάτια τους και ο δάσκαλος τους ζητά να κάνουν απόλυτη ησυχία και να ακούσουν προσεκτικά τους ήχους που ακούγονται μέσα στην τάξη, έξω από την τάξη αλλά μέσα στο σχολείο και έξω από τα παράθυρα. Μόλις περάσουν 30 δευτ. ανοίγουν τα μάτια τους και (σηκώνοντας πάντα χέρι) τα παιδιά λένε τι άκουσαν.
2η Δραστηριότητα:
Παιχνίδι ακουστικής μνήμης:
Τα παιδιά κάθονται αναπαυτικά στις καρέκλες τους με τα μάτια κλειστά. Ο δάσκαλος χτυπάει αντικείμενα του άμεσου περιβάλλοντος και παράγει διάφορους ήχους (π.χ. κουνώντας κουρτίνες, χτυπώντας τον πίνακα με τον μαρκαδόρο κ.τ.λ.). Στην αρχή παράγει έναν ήχο και στη συνέχεια ζητάει από τους μαθητές να τον αναγνωρίσουν (σηκώνουν χέρι αν έχουν βρει την απάντηση δεν πετάγονται). Στη συνέχεια μπορεί να επιλεγεί ένας μαθητής να παράξει ένας ήχο για να τον αναγνωρίσουν οι συμμαθητές του. Αν υπάρχει ενδιαφέρον μπορούν να παραχθούν 2 διαφορετικοί ήχοι και στη συνέχεια οι μαθητές να πρέπει εκτός από την αναγνώρισή τους να μπορούν να πουν και με ποια σειρά τους άκουσαν. Το παιχνίδι μπορεί να συνεχιστεί και με περισσότερους ήχους, ανάλογα πάντα το ενδιαφέρον των παιδιών.
3η Δραστηριότητα:
Αν η τάξη διαθέτει υπολογιστή και προτζέκτορα δείχνουμε τα παρακάτω από το Φωτόδεντρο:
Τι είναι ο ήχος; (βίντεο)
http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/204
Στην συνέχεια μπορείτε να κάνετε ένα ταξίδι στη χώρα των ήχων:
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11104
και τέλος να παίξετε το παρακάτω παιχνίδι μνήμης
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10775
4η Δραστηριότητα:
Στο τετράδιο εργασιών στη σελίδα 8 έχει τη δραστηριότητα "Μια βόλτα στο δάσος" όπου τα παιδιά πρέπει να αντιστοιχίσουν τις εικόνες με τα ηχητικά αποσπάσματα (ήχοι πουλιών, ήχοι εντόμων, ήχοι άλλων ζώων, ήχοι καιρικών φαινομένων).
Στο παράρτημα του βιβλίου θα βρείτε τις εικόνες αυτές και μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να τις κόψουν και όποτε ακούν τον αντίστοιχο ήχο να σηκώνουν την αντίστοιχη εικόνα. Έχω όμως παρατηρήσει ότι μπορεί να χαθεί ολόκληρη ώρα μέχρι να κοπούν από όλους τους μαθητές οι εικόνες αυτές, γι' αυτό και πλέον το αποφεύγω.
Αυτό που προτιμώ να κάνω είναι όποτε τα παιδιά ακούν έναν ήχο να σηκώνουν το βιβλίο τους και να δείχνουν την εικόνα που νομίζουν ότι αντιστοιχεί στον ήχο που μόλις άκουσαν.
Περισσότερες ιδέες μπορείτε να βρείτε στο blog της συναδέλφου Μάγδας Καραγκούνη:
Σημείωση:
Στο βιβλίο γίνεται μια πρώτη γνωριμία με τα μουσικά όργανα. Προτίμησα να επικεντρωθώ μόνο στην ακρόαση και αναγνώριση ήχων, καθώς με βάση τις οδηγίες που δόθηκαν τα όργανα πρέπει να καθαρίζονται μετά από κάθε χρήση. Επομένως τα παιδιά δεν μπορούν να αλλάζουν όργανα μεταξύ τους και δεν έχω τη δυνατότητα να τα μοιράζω σε όλες τις τάξεις παρά μόνο σε ένα ή το πολύ δύο τμήματα την ημέρα (διαφορετικά διαλείμματα τμημάτων, αλλαγές ώρας χωρίς διάλλειμα κτλ). Όταν έχω τη δυνατότητα να μοιράσω μουσικά όργανα το μάθημα θα είναι αφιερωμένο αποκλειστικά σε ανάλογες δραστηριότητες.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου