Το 1874 ο Modest Mussorgsky (1839 - 1881) συνέθεσε το περίφημο έργο του «Εικόνες από μια έκθεση», βασισμένη σε 10 έργα
ενός φίλου του εικαστικού (Victor Hartmann),
ο οποίος είχε πεθάνει πρόσφατα και στη μνήμη του είχε διοργανωθεί μια έκθεση με
τα έργα του. Το έργο «Εικόνες από μια έκθεση», είναι γραμμένο για σόλο πιάνο
και περιγράφει με μουσικό τρόπο, την περιπλάνηση ενός ατόμου ανάμεσα στους
πίνακες της έκθεσης. Το έργο έγινε
ιδιαίτερα γνωστό μετά τη διασκευή του για ορχήστρα από τον Maurice Ravel το
1922. Το απόσπασμα (Ballet of the unhatched chicks)
βασίζεται στα σκίτσα του Hartmann
για το μπαλέτο «Trilby»,
το οποίο ανέβηκε το 1871 στην Αγ. Πετρούπολη.
ΣΤΟΧΟΙ/ΣΚΟΠΟΙ
- Κατανόηση της μορφής – δομής ενός μουσικού έργου. Εισαγωγή στη μουσική φόρμα ΑΒΑ.
- Γνωριμία με τους μουσικούς όρους «πιτσικάτο» και «τρίλια».
- Αναγνώριση οπτικά και ακουστικά μουσικών οργάνων.
- Παίξιμο κρουστών μουσικών οργάνων τάξης.
- Κινητική απόδοση του μουσικού αποσπάσματος.
- Να γίνει η σύνδεση μεταξύ Μουσικής και Εικαστικών και να κατανοηθεί πως αποδίδονται μουσικά εικόνες και γενικά οπτικά ερεθίσματα.
ΥΛΙΚΑ
- Ηχογράφηση του BALLET OF THE UNHATCHED CHICKS
- Προτζέκτορας
- Cd player
- Χώρος για κίνηση
- Κρουστά μουσικά όργανα τάξης.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
1η:
- Πριν πείτε στους μαθητές σας τον τίτλο του κομματιού, δείξτε τους αυτό το σύντομο βίντεο
- Σχολιάστε τι είδατε και ζητείστε να σας πουν τις εντυπώσεις τους.
- Ζητείστε από τους μαθητές σας να φανταστούν τι ήχους θα χρησιμοποιούσαν αν ήθελαν να συνθέσουν ένα κομμάτι με αφορμή την επώαση ενός αβγού (χρησιμοποιήστε κίνηση, μουσικά όργανα που υπάρχουν στην τάξη, διάφορα άλλα αντικείμενα).
- Βάλτε να ακούσουν το Ballet of the Unhatched Chicks και στη συνέχεια ζητείστε να σας πουν τις εντυπώσεις τους, καθώς και να συγκρίνουν τη δική τους σύνθεση με αυτή που μόλις άκουσαν.
- Στο τέλος όλων των δραστηριοτήτων μπορείτε να τους ζητήσετε να συνθέσουν ξανά το δικό τους κομμάτι, με βάση όμως τις εμπειρίες που έχουν αποκτήσει και έπειτα να τις συγκρίνουν.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η:
- Βάλτε τη μουσική και ζητείστε από τους μαθητές σας να μιμηθούν τις κινήσεις σας.
- Στο Α μέρος – περπάτημα στις μύτες των ποδιών και στο τέλος της φράσης ύψωμα των χεριών.
- Στο Β μέρος - ελεύθερη κίνηση στο χώρο.
- Με βάση λοιπόν την κίνηση οι μαθητές οδηγούνται στην κατανόηση της μουσικής φόρμας του κομματιού (ΑΑΒΑ).
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η:
- Προβάλλετε στον προτζέκτορα ή μοιράστε σε φωτοτυπία τον παραπάνω οδηγό ακρόασης.
- Ζητείστε τους να παρακολουθήσουν τι γίνεται στη μουσική, καθοδηγώντας τους δείχνοντας κάθε κουτάκι σε αντιστοιχία με τη μουσική που ακούγεται.
- Σε δεύτερη ακρόαση ζητείστε από τους μαθητές σας να εστιάσουν σε συγκεκριμένα μέρη της μουσικής όπως π.χ αν το πουλάκι ανεβαίνει ή κατεβαίνει τη σκάλα (να αντιληφθούν δηλαδή την ανιούσα μελωδική κίνηση σε συγκεκριμένα σημεία του κομματιού).
- Σε τρίτη ακρόαση ζητείστε να σας πουν πόσα μέρη έχει αυτή η μουσική. Ποια είναι ίδια και ποια διαφορετικά.
- Μπορούν να ακολουθήσουν και άλλες ακροάσεις και να εστιάσετε στα μουσικά όργανα της ορχήστρας και τις οικογένειές τους (ιδιαίτερα για τα έγχορδα στο πιτσικάτο) καθώς και σε άλλα μουσικά στοιχεία (τρίλια, χρωματισμοί κ.τ.λ).
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4η:
Μπορείτε να δώσετε πληροφορίες για το πώς δημιουργήθηκε το
μουσικό έργο «Εικόνες από μια ‘Έκθεση», καθώς και πληροφορίες για το συνθέτη ή σε
μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μπορείτε να τους ζητήσετε
να βρουν μόνοι τους τις πληροφορίες
αυτές και να τις φέρουν στην τάξη πριν ή μετά τις δραστηριότητες ακρόασης.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ:
- Ζητείστε να ζωγραφίσουν τον δικό τους πίνακα εμπνευσμένοι από τη μουσική που ακούν.
- Δημιουργείστε κατασκευές με το αντίστοιχο θέμα.
![]() |
https://www.flickr.com/photos/molasecompanhia/2199522132/in/photostream/ |
- Δείτε τα παρακάτω βίντεο κινουμένων σχεδίων.
ΠΗΓΕΣ:
Στάμου, Λελούδα."Βήματα για τη βασική κατανόηση ενός μουσικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση", Μουσική Εκπαίδευση, τεύχος 8, τόμος ΙΙΙ σσ. 62 - 63 εκδόσεις Ε.Ε.Μ.Ε.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου