Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Christmas is loading...


Τάξεις: Ε΄, Στ΄ δημοτικού
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες

Διδακτικοί στόχοι:
  •   Να ακούσουν ένα πέραν των συνηθισμένων Χριστουγεννιάτικο τραγούδι
  •  Να γίνει μια πρώτη επαφή με το μουσικό είδος της Χιπ-Χοπ
  • Να κάνουν μετάφραση από τα Αγγλικά
  •   Να κάνουν διορθώσεις και προτάσεις στην δική μου πρώτη προσπάθεια απόδοσης των στίχων στα ελληνικά.
  • Να ενθαρρυνθούν να γράψουν τους δικούς τους στίχους σε μέτρο 4/4.
  •   Να συγχρονιστούν και να απαγγείλουν σε γρήγορο ρυθμό τους στίχους. Αφορμή για να βελτιώσουμε την άρθρωση.


Διδακτικά μέσα
·         Μέσω αναπαραγωγής ήχου
·         Στίχοι

     Καθώς τα Χριστούγεννα πλησιάζουν, αναρωτήθηκα τι χριστουγεννιάτικα τραγούδια θα έκανα φέτος, που να μην έχουμε βαρεθεί να ακούμε. Κάνοντας λοιπόν μια αναζήτηση στο διαδίκτυο έπεσα πάνω στην εξής σελίδα.
     Το άρθρο είχε τίτλο 50  songs to get you in the Holiday spirit. Μου φάνηκε ενδιαφέρον και έτσι άρχισα να ακούω διάφορα κομμάτια από την λίστα αυτή. Ένα που μου τράβηξε την προσοχή ήταν το Christmas in Hollis, των Run DMC. Πολύ πρόσφατα είχα ζητήσει από τα παιδιά της έκτης να μου δώσουν μια λίστα με τα αγαπημένα τους τραγούδια. Ένα παιδί μου έφερε κάποιο τραγούδι από την ραπ σκηνή. Αυτό καθ’ αυτό το τραγούδι δεν μπορούσα να τους το διδάξω στην τάξη, λόγω λεξιλογίου,όμως μου έχει δώσει την ιδέα να μιλήσουμε γενικά για την ραπ και τα άλλα μουσικά είδη που σχετίζονται με αυτήν. Κι έτσι ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι σε χιπ-χοπ στυλ ήταν πραγματικά ταιριαστό. Οι Run DMC, άγνωστοι σε μένα ως τώρα, αποδείχθηκαν να είναι ένα από τα πρωτοπόρα συγκροτήματα της χιπ-χοπ σκηνής την δεκαετία του 80’.

Πορεία διαδασκαλίας

     Ακούμε με τα παιδιά το τραγούδι, διαβάζοντας τους αγγλικούς στίχους. Ζήτησα από τα ίδια τα παιδιά να κάνουν μετάφραση. Και μετά γυρνάμε σελίδα και μαθαίνουμε το τραγούδι (ρυθμική απαγγελία για την ακρίβεια) με ελληνικούς στίχους. Την απόδοση των στίχων την έκανα εγώ στα ελληνικά. Στο πρώτο μάθημα είχα έτοιμο το μισό τραγούδι. Ζήτησα από τα παιδιά τις δικές τους ιδέες για βελτίωση των στίχων, καθώς επίσης και να προσπαθήσουν είτε μόνοι τους είτε σε ζευγάρια να σκεφτούνε νέους στίχους για την συνέχεια και να φέρουν τις προτάσεις τους στο επόμενο μάθημα. Τους επισήμανα ότι το τραγούδι είναι σε μέτρο 4/4, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν πόσο χρόνο έχουν στην διάθεσή τους για κάθε στίχο και πως θα πρέπει να ταιριάξουν οι τονισμοί των λέξεων. Στη συνέχεια κάναμε πρόβα μαζί με το ηχητικό αρχείο που βρήκα στο  youTube σε μορφή καραόκε.

Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για το συγκρότημα, τους στίχους καθώς και το τραγούδι στην αυθεντική του μορφή και ως καραόκε.





      Σας παραθέτω την απόδοση των στίχων που καταλήξαμε μαζί με τους μαθητές μου στο 40ο και στο  41ο δημοτικό σχολείο Πειραιά.

Χριστούγεννα στο 41
24 Δεκέμβρη και εγώ περπατώ
στης Αθήνας το κέντρο σε κήπο Εθνικό.
Βλέπω έναν τύπο, με καφέ σκυλάκι,
μα καθώς πλησιάζω, τι να δω; Ελαφάκι!

Με πιάνει ένας ίλιγγος, με πιάνει μια ζαλάδα,
ο τύπος με τα κόκκινα και με λευκή γενειάδα,
σακούλι κουβαλάει, γεμάτο με τα δώρα,
και το ρολόι δείχνει 12 η ώρα.

Τα μάτια ανοιγοκλέινω κι ο τύπος δεν ειν’ εκεί,
μα βλέπω το πορτοφόλι του πεσμένο να ‘ν’ στη γή.
Βγάζω την ταυτότητα και τότε απορώ,
ρωτώ τον εαυτό μου, λέει Santa Claus?
Να κλέψω απ’ τον Άγιο, δεν είναι δα σωστό,
στο ταχυδρομείο θα το στείλω τώρα εγώ.
Φτάνω στο σπίτι και βρίσκω ένα γλυκό
και γράμμα από τον Άγιο, πολύ σ’ ευχαριστώ!
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Τα Χριστούγεννα ήρθανε ξανά
και στην κουζίνα ψήνει γαλοπούλα η μαμά
Το δέντρο στο σαλόνι με στολίδια και φώτα
κι από κάτω ο Άη Βασίλης θα το γεμίσει δώρα.

Στολισμένα σπίτια, φωτάκια στο μπαλκόνι
κι όλα είναι άσπρα απ’ το πολύ το χιόνι.
Χιόνια στο καμπαναριό και Άγια είν’ η Νύχτα
κι ο μικρός Τυμπάνιστής φέτος παίζει πλήκτρα.
Καλήν εσπέραν άρχοντες κι αν είναι ορισμός σας
Αρχήμηνιά κι αρχή χρονιά να πω στ’ αρχοντικό σας.
♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫♫
Οι ρίμες είναι δυνατές κι ευχάριστες στ’ αυτιά
Χριστούγεννα έρχονται και Πρωτοχρονιά
Θέλουμε ειρήνη, αγάπη, ευτυχία
να μην υπάρχουν πόλεμοι, ούτε αδικία.
Η ώρα είναι τώρα, το μέρος είν’ εδώ
κι ολόκληρος ο κόσμος το ξέρει πια αυτό.

Είμαστε οι έκτες του 41
μα οι στίχοι μας δεν τέλειωσαν, έχουμ’ άλλον έναν
(Είμαστε οι έκτες του σχολείου του 40
κι οι στίχοι μας να είναι στην καρδιά σας πάντα)
Ανοίξτε τα μάτια σας, ακούστε μας καλά
γιατί θα ευχηθούμε
ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ!


Καλά Χριστούγεννα λοιπόν, με ένα διαφορετικό τραγούδι!

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ


H Ελένη Τσαουσάκη ασχολείται με τη μουσική από μικρή. Όταν ήταν 11 χρονών ξεκίνησε να μαθαίνει άρπα στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου πήρε και το Δίπλωμά της το 2004 ως μαθήτρια της Γ. Ξαγαρά. Ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ. συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές με τηνE.L. Jones στο Royal Northern College of Music. Σπούδασε επίσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. από όπου και τελείωσε το 2008. Ως επιτυχούσα του Α.Σ.Ε.Π. διορίστηκε το 2010 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία δίνοντας συναυλίες σόλο, μουσικής δωματίου ή συμμετέχοντας σε ορχήστρες. Στους φίλους της είναι γνωστή ως η Ελένη η Άρπα, ενώ για τους πιο μικρούς μαθητές της στο σχολείο είναι η Κυρία Μουσική.  


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ