Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Όταν η πλαστελίνη έγινε ….. νότα!


Γνωρίζουμε ότι το παιδί παίζοντας με πλαστελίνη αναπτύσσει την λεπτή κινητική ικανότητα.
Παίζοντας το παιδί πιέζει, μαλακώνει και κόβει την πλαστελίνη! Με τον τρόπο αυτό δυναμώνουν τα χέρια και οι μύες. Η λεπτή κινητικότητα περιλαμβάνει τους μικρούς μύες του σώματος που μας επιτρέπουν να γράφουμε, να κρατάμε μικρά αντικείμενα, να ντυνόμαστε κλπ. Περιλαμβάνει ουσιαστικά τη δύναμη, τον έλεγχο των μυών αυτών και κυρίως την επιδεξιότητα. Πέρα από αυτό, το παιχνίδι με πλαστελίνη προσφέρει: • δημιουργικό παιχνίδι • κατασκευαστικό παιχνίδι • αντιγραφή τρισδιάστατου αντικειμένου • συμβολικό παιχνίδι και ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού Έτσι, λοιπόν, στα πλαίσια του μαθήματος της μουσικής στη Α΄ δημοτικού σκεφτήκαμε να παίξουμε με πλαστελίνη. Ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν μεγάλος! Πρώτα 'έβαλαν όλοι επάνω στα θρανία τα σουπλά και την πλαστελίνη. Μετά περίμεναν τις οδηγίες μου:
"Παιδιά , σήμερα θα φτιάξουμε το τα και το τί-τι (σύμφωνα με το μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα Kodaly). Αυτά, όμως, είναι τα χαϊδευτικά τους ονόματα. Τα πραγματικά τους ονόματα στη μουσική είναι ένα τέταρτο και δύο όγδοα ."

Αφού πρώτα τα έγραψα στον πίνακα και μετά χτυπήσαμε παλαμάκια διάφορους συνδυασμούς, ξεκίνησε η δράση!

Ο καθένας μπορούσε ελεύθερα να φτιάξει τον δικό του συνδυασμό από τα και τί-τι και αφού τελειώσει να χτυπήσει παλαμάκια ή σε κρουστά όργανα τον ρυθμό που σκέφτηκε.



Τα παιδιά, με τη φαντασία που διαθέτουν , δεν μείναν στις δικές μου βασικές οδηγίες. Όσο περνούσε η ώρα έβλεπα τις νότες να αλλάζουν μορφή. Μεταμορφώθηκαν σε καρδιά, άντρα με μουστάκι, γυναίκα με μάτια, μύτη , στόμα και μαλλιά , παιδάκια χρωματιστά , φαγητά όπως πίτσα , λουλούδια ,δέντρα! Δεν έχασα την ευκαιρία και ξεκινήσαμε όλοι μαζί να φτιάχνουμε μία ιστορία…. Ήταν Κυριακή και μια οικογένεια αποφάσισε να πάει βόλτα στο δάσος για πικ-νικ. Ο μπαμπάς η μαμά και τα δύο παιδάκια τους. Αφού φτάσανε στο δάσος τα παιδιά βγάλανε την μπάλα και ξεκίνησαν να παίζουν. Η μαμά και ο μπαμπάς απολάμβαναν τον ήλιο καθισμένοι στα μεγάλα ξύλινα παγκάκια ,συζητούσαν και παρακολουθούσαν χαρούμενοι τα παιδιά τους που έπαιζαν. Μετά αποφάσισαν όλοι μαζί να κάνουν έναν περίπατο. Αφού χάρηκαν τις ομορφιές της φύσης , τα λουλούδια ,τις πολύχρωμες πεταλούδες που φτερούγιζαν ανήσυχα ,τα ρυάκια με το γάργαρο νερό, τα παιδιά πείνασαν και καθίσαν όλοι μαζί να φάνε την αγαπημένη τους πίτσα που η μαμά είχε φέρει μαζί της. Καθίσαν λίγο ακόμα να απολαύσουν το ηλιοβασίλεμα και λίγο αργότερα πήραν το δρόμο του γυρισμού. Φυσικά μετά τα παιδιά δεν σταματούσαν να αλλάζουν και να εμπλουτίζουν την ιστορία μας!


TIP: Αυτές τις μέρες που περνάμε πολύ χρόνο στο σπίτι με τα παιδιά μας, μπορούμε να φτιάξουμε σπιτική πλαστελίνη με πολύ απλά υλικά που όλοι έχουμε στην κουζίνα μας και να περάσουμε δημιουργικό χρόνο μαζί τους!



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΟΥΚΟΛΙΤΣΟΥ   

        Γεννήθηκε στη Λάρισα. Σπούδασε  στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. Παράλληλα απέκτησε τα πτυχία Αρμονίας , αντίστιξης, φούγκας και πτυχίου πιάνου  Επίσης, παρακολούθησε μαθήματα μονωδίας. Από το 1998 είναι καθηγήτρια μουσικής σε δημοτικά σχολεία. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου ,διεύθυνσης χορωδίας , θεατρικού παιχνιδιού,  ψυχοπαιδαγωγικής και πολλά μουσικοπαιδαγωγικά. Ήταν μέλος της παιδικής (1981-1987) και αργότερα της γυναικείας χορωδίας του Δημοτικού Ωδείου  Λάρισας(1988-1991). Μέλος της χορωδίας ¨Τέχνη ¨στη Θεσσαλονίκη (1992-1993), μέλος και συνοδός στο πιάνο της Χορωδίας Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ¨Γιάννης Μάντακας΄ (1991-2002) , έκτακτο μέλος της Χορωδίας ¨Μακεδονία¨ Θεσσαλονίκης(1997). Από το 2013 είναι ιδρυτικό μέλος της βραβευμένης χορωδίας “inDONNAtion “ Λάρισας. Υπήρξε διευθύντρια της παιδικής χορωδίας της μουσικής σχολής Α.Στεφανίδου στη Θεσσαλονίκη(1996-1998) και Καθηγήτρια πιάνου στο» Μυγδόνειο Ωδείο» Λαγκαδά(1997-1998). Έχει συμμετάσχει σε πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει οργανώσει χορωδίες αλλά και μουσικοθεατρικές παραστάσεις  με  μαθητές δημοτικών σχολείων.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ