Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Διαβάζοντας: “Μουσική, Κίνηση, Λόγος” – Η στοιχειοδομική μουσική στο παιδαγωγικό έργο Orff

Τα σχολεία έκλεισαν, λόγο της απειλής του Covid-19... Είμαστε λοιπόν κλεισμένοι στο σπίτι... Τι καλύτερο λοιπόν από το να περνάμε το χρόνο μας διαβάζοντας!!

Το βιβλίο για το οποίο θα σας μιλήσω σήμερα, το έχω τουλάχιστον μία δεκαετία στη βιβλιοθήκη μου. Ένας από τους κυριότερους λόγους για τους οποίους επέλεξα να σας μιλήσω για αυτό (εκτός από το περιεχόμενό του), είναι γιατί μπορείτε να το κατεβάσετε ελεύθερα και δωρεάν από το διαδίκτυο. Επομένως θα έχετε άμεση πρόσβαση σε αυτό αν θέλετε να το διαβάσετε.

Πρόκειται για το “Μουσική, Κίνηση, Λόγος” – Η στοιχειοδομική μουσική στο παιδαγωγικό έργο Orff, του Νικόλα Τσαφταρίδη από τις εκδόσεις Νήσος. (Πατήστε πάνω στον τίτλο του βιβλίου για να μεταφερθείτε στον ιστότοπο της Ανοιχτής Βιβλιοθήκης).


Συνοπτικά για το βιβλίο αναφέρεται:

Περιγραφή:
Το έργο του Ορφ αποτελεί τη βασική αναφορά των μουσικοκινητικών και μουσικοπαιδαγωγικών δραστηριοτήτων. Η συνοπτική εργασία του Ν. Τσαφταρίδη ασχολείται με τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης του παιδαγωγικού έργου του Ορφ. Εξετάζει την λεγόμενη «στοιχειοδομική» μουσική και τις προσαρμογές που έγιναν στην δουλειά του Ορφ ώστε να χρησιμοποιηθούν ως παιδαγωγικό υλικό σε χώρες διαφορετικές από την προέλευση του μεγάλου μουσικού.
Στο βιβλίο αναλύονται συγκριτικά τραγούδια που χρησιμοποιήθηκαν στην γερμανική, αγγλική και ελληνική έκδοση του εκπαιδευτικού έργου του

Κεφάλαιο 1ο: Ο CARL ORFF ΚΑΙ Η ΣΤΟΙΧΕΙΟΔΟΜΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται ανάλυση της έννοιας της στοιχειοδομικής μουσικής, ενώ γίνεται αναφορά στις ιδεολογικές και κοινωνιολογικές προεκτάσεις του Orff-Schulwerk.

Ο Τσαφταρίδης ανάμεσα στα άλλα ανεφέρει:



Και συνοψίζοντας κλείνει το πρώτο κεφάλαιο:


Κεφάλαιο 2ο: Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ORFF-SCHULWERK

Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται αναφορά στη μέθοδο, το σύστημα και το παιδαγωγικό εργαλείο, στις απόψεις του Orff και των συνεργατών του σχετικά με την προσαρμογή του Orff-Schulwerk, καθώς και στις απόψεις των επιμελητριών των ξενόγλωσσων εκδόσεων (Regner, Murray, Ματέυ).

Κεφάλαιο 3ο: ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ORFF-SCHULWERK

Στο κεφάλαιο αυτό γίνονται αναφορές και αναλύσεις σε συγκεκριμένα τραγούδια τα οποία περιλαμβάνονται στη γερμανική, στην αγγλική και στην ελληνική έκδοση του Orff-Schulwerk. Δυστυχώς αν δεν έχετε στις κατοχή σας τα συγκεκριμένα βιβλία, δύσκολα θα μπορέσετε να παρακολουθήσετε τις αναλύσεις που γίνονται.


Κεφάλαιο 4ο: ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ

Στο κεφάλαιο αυτό συγκρίνονται τα τραγούδια ανάμεσα στις τρεις εκδόσεις (γερμανική, αγγλική, ελληνική), γίνεται αναγορά στο υλικό στην τάξη και τη διαπολιτισική εκπαίδευση στο παιδαγωγικό έργο του Orff.



Τέλος ο Τσαφταρίδης κάνει μερικές προτάσεις, όπου ανάμεσα στα άλλα αναφέρει:


Στην τελευταία παράγραφο του βιβλίου αναφέρει:


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ