Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Rapsody in blue

Καλημέρα παιδιά! Ελπίζω να είστε όλοι καλά!

Λοιπόν, σκεφτόμουν ότι όλο αυτό το διάστημα ο χρόνος που αφιερώνουμε όλοι μας μπροστά σε μία οθόνη, είτε αυτό είναι τηλεόραση, υπολογιστής, κινητό ή τάμπλετ, έχει υπερπολλαπλασιαστεί. 

Φαντάζομαι ότι ξέρετε ήδη καλά, ότι ο χρόνος που κανονικά πρέπει να αφιερώνουμε μπροστά σε μια οθόνη, οφείλει να είναι περιορισμένος. Ειδικά για τα παιδιά, που βρίσκονται σε μία διαδικασία ανάπτυξης. Πριν τα 2 έτη ο χρόνος μπροστά σε οποιαδήποτε είδους οθόνης οφείλει να είναι μηδενικός. 2-5 έτη μέχρι 1 ώρα. Άνω των 5 μέχρι 2 ώρες ημερησίως. Χρήση πάνω από 2 ώρες ημερησίως έχει συσχετιστεί με συμπεριφορά διαδικτυακής εξάρτησης.[1]

Τι σας λέω τώρα, ε; Το λέω, γιατί σήμερα μια οθόνη έχει καταλάβει την καθημερινότητα όλων μας και το λέω, έτσι ώστε, όταν με το καλό η ζωή μας γυρίσει πίσω σε αυτό που συνέβαινε προ κορωναϊού, να σκεφτείτε κι εσείς οι ίδιοι για εσάς, πόσο χρόνο θα επιλέξετε να αφιερώνετε στις οθόνες. Παίξτε, αθληθείτε, ακούστε και παίξτε μουσική, κάντε θέατρο και χορό, και κυρίως συναντήσετε τους φίλους σας και περάσετε χρόνο μαζί. Το σημερινό ποστ είναι κλιμακούμενης δυσκολίας και ενδιαφέροντος, από Α έως και Στ δημοτικού. Σήμερα δεν θα πατήσετε κουμπιά, κυρίως θα ακούσετε μουσική, αλλά και ήχους και ιστορίες, θα ζωγραφίσετε, θα φτιάξετε αν θέλετε τα δικά σας μουσικά μοτίβα, εεεεε….θα δείτε και λίγο Disney.

Το μουσικό έργο το οποίο θέλω να σας γνωρίσω σήμερα ονομάζεται Rhapsody in Blue, Ραψωδία σε μπλε δηλαδή, του Αμερικανού συνθέτη και πιανίστα George Gershwin (1898-1937). Το έργο, που αποτελεί ένα υπέροχο πάντρεμα κλασικής και τζαζ μουσικής, γράφτηκε το 1924, όταν υπήρχε μια σημαντική άνθιση στη τζαζ μουσική και μια διεθνής αναγνώριση. [2]

Ο συνθέτης έγραψε το έργο του σε πολύ σε σύντομο διάστημα, πάνω στο τρένο που τον πήγαινε καθημερινά στη Βοστώνη για τις πρόβες ενός άλλου του έργου. Κατά πολύ δηλαδή έχει επηρεαστεί από τους ήχους μιας μεγαλούπολης. [3]

Ακροάσεις:



2.  απόσπασμα από την ταινία της Warner Bros, Rhapsody in Blue το 1945. Παρατηρήστε τα σολιστικά μουσικά όργανα.




Δραστηριότητα 1

Ακούστε το κομμάτι (ακρόαση 1) αρκετές φορές και σχεδιάστε μια μεγάλη πόλη (cityscape) με τα ψηλά κτίρια, τα πολλά αυτοκίνητα, την κίνηση, τους ανθρώπους που βιάζονται, την βαβούρα και τον θόρυβο. Ακούστε την μουσική και αφήστε την να σας οδηγήσει στο τι θα σχεδιάσετε. Προσοχή μην ζωγραφίσετε μουσικούς και μουσικά όργανα. Θέλω μια μεγάλη πόλη, την δική σας πόλη.

Δραστηριότητα 2

Το ηχοτοπίο της γειτονιάς μου. Ηχοτοπίο είναι όλοι οι ήχοι που υπάρχουν σε κάποιο μέρος, είτε σε εσωτερικό είτε σε εξωτερικό χώρο. Σκεφτείτε για παράδειγμα ότι βρίσκεστε α) στη θάλασσα και β) στο σχολείο. Τους ίδιους ήχους ακούτε σε κάθε περιβάλλον; Στα αγγλικά ο όρος ηχοτοπίο είναι η λέξη soundscape, κατά το landscape.

Βγείτε λοιπόν στο μπαλκόνι σας και αφουγκραστείτε τους ήχους του δρόμου. Φτιάξτε μια λίστα με αυτά που ακούσατε και βάλτε τα σε κατηγορίες. 

Ποιοι ήχοι ήταν δυνατοί - σιγανοί, συνεχόμενοι - διακεκομμένοι, ποιοι σε ξάφνιασαν, ποιοι σου άρεσαν; 

Και η ερώτηση-κλειδί. Έχει αλλάξει το ηχοτοπίο της γειτονιάς σου από τότε που "Μένουμε Σπίτι"; Αν ναι, κατά ποιόν τρόπο; Ποιες διαφορές παρατηρείς; Πώς προτιμάς το ηχοτοπίο της γειτονιάς σου, Πότε σου είναι πιο ξεκούραστο το ηχητικό περιβάλλον στο οποίο ζεις και γιατί;;; 

Τις παρατηρήσεις σας και τις σκέψεις σας πάνω σε αυτό το θέμα, θέλω να τις κουβεντιάσουμε όταν με το καλό επιστρέψουμε στην τάξη.

Δραστηριότητα 3

Βλέπουμε την εκδοχή της Disney από την ταινία Fantasia 2000.



Και ακούμε την ιστορία  Ο σκύλος είναι τζάζ, της Marie Voigt, εκδόσεις Ίκαρος, όπου η τζαζ γίνεται πηγή έμπνευσης για ένα παραμύθι.



Δραστηριότητα 4

Μουσικό λεξιλόγιο

Μοτίβο: μια πολύ σύντομη μουσική "ιδέα". Μπορεί να είναι ένας ήχος, μια μικρή μελωδία ή ένα ρυθμικό σχήμα. Ένα μοτίβο είναι αναγνωρίσιμο μέσα στο κομμάτι και να έχει δομική λειτουργία.

Οστινάτο: ένα μοτίβο, μελωδικό ή/και ρυθμικό, το οποίο επαναλαμβάνεται πολλές φορές.

Φτιάξτε τα δικά σας μοτίβα και οστινάτι. Πώς;

α) φτιάξτε ένα ρυθμικό μοτίβο, χρησιμοποιώντας διάφορες ρυθμικές αξίες, συμπεριλαμβανομένου και παύσεων, και επαναλάβετε το όσο πιο σταθερά γίνεται. Μην ξεχάσετε να ορίσετε πρώτα το μέτρο σας (2/4, 3/ 4 κ.ο.κ.) και με βάση αυτό να φτιάξετε την δική σας σύνθεση.

β) Διαλέξτε ήχους, βάλτε τους στην επιθυμητή σειρά και παίξτε τους, κρατώντας τον παλμό, πάντα με την ίδια αλληλουχία.

Θα κλείσω το σημερινό μάθημα με μια λίστα προτεινόμενων ακροάσεων και με την φράση ενός μουσικού της τζαζ, του Thelonius Monk
" Η τζαζ είναι ελευθερία" [4]


Τα 2 τελευταία κομμάτια είναι από ένα χιπ χοπ συγκρότημα, a tribe called quest, το οποίο χρησιμοποιεί samples που προέρχονται από τον χώρο της jazz

Το τελευταίο κομμάτι το είχαμε χρησιμοποιήσει στην τάξη για ζέσταμα, λίγο πριν κλείσει αιφνίδια το σχολείο.


Καλές ακροάσεις!



[1] ΠΗΓΗ: American College of Pediatrics & Μονάδα Εφηβικής Παιδιατρικής , «Π. & Α. Κυριακού»

[2] Η τζαζ είναι ένα μουσικό είδος που αποτέλεσε εξέλιξη της λαϊκής αμερικανικής μουσικής κατά τον 19ο αιώνα, με αφρικανικές καταβολές. Περιλαμβάνει αρκετά μουσικά είδη που στηρίχτηκαν σε ένα κοινό σκεπτικό κατασκευής, τον μερικό ή και ολικό αυτοσχεδιασμό. Γνώρισε σημαντική ανάπτυξη και διεθνή αναγνωρισιμότητα κατά τη δεκαετία του 1920. (Wikipedia)
[4] Και πράγματι, ο αυξημένος βαθμός αυτοσχεδιασμού που περικλείει το είδος αυτό σε κάθε συστατικό της μουσικής (Μελωδία, Αρμονία, Ρυθμό) μας επιβεβαιώνει το βασικό αυτό πλαίσιο της μουσικής Τζαζ. Εάν στα παραπάνω χαρακτηριστικά προσθέσουμε ότι, αντικειμενικός στόχος κάθε μουσικού της Τζαζ είναι να απελευθερώσει τις μουσικές ιδέες που έχει στο μυαλό του και να τις παίξει στο μουσικό του όργανο ή να τις τραγουδήσει, τότε η έκφραση αυτή του Τελόνιους Μονκ γίνεται ακόμη πιο συγκεκριμένη. (Wikipedia, λήμμα Τζαζ μουσική)


Εκπαιδευτικός Μουσικής: Ελένη Τσαουσάκη.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ