Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Guest Post: Μουσικές Φόρμες Lego Edition


Χρόνια πολλά σε όλους!

Επιστρέφοντας στην ηλεκτρονική μας πλέον καθημερινότητα, θέλησα να επανέλθω σε μια θεματική που δούλεψα αρκετά με τους μαθητές μου τον τελευταίο καιρό, πριν την καραντίνα, και που είχε πολύ μεγάλη επιτυχία! Η θεματική που μας διασκέδασε τρομερά ήταν Οι Μουσικές Φόρμες. Ίσως πολλοί αναρωτηθούν «μα πόσο διασκεδαστική μπορεί να είναι η διδασκαλία της έννοιας της Φόρμας στους μαθητές;». Όταν επιστρατεύονται στη διδασκαλία εργαλεία όπως τα Lego, η διασκέδαση είναι εγγυημένη!

Η διδασκαλία έγινε στις τάξεις Γ και Δ με τον ίδιο τρόπο.

Πρώτα απ’ όλα εξερευνήσαμε όλες τις δυνατότητες που μας παρέχει το Βιβλίο Μαθητή και το Τετράδιο Εργασιών (Κεφάλαιο 20. Μουσικές Φόρμες). Ακούσαμε τα προτεινόμενα κομμάτια και κάναμε τις δραστηριότητες στο Τετράδιο Εργασιών.

Μετά την κατανόηση της έννοιας της φόρμας, ξεκίνησε το διασκεδαστικό κομμάτι.
Ακούσαμε με τους μαθητές ένα μουσικό έργο και τους ζήτησα να μου κατασκευάσουν με Lego την μουσική φόρμα που αναγνώρισαν.

Είναι σημαντικό όταν εισάγουμε τα Lego, να το κάνουμε με ένα κομμάτι που οι μαθητές έχουν ήδη δουλέψει και γνωρίζουν τη μουσική φόρμα. Αυτό είναι σημαντικό γιατί τα παιδιά αρχικά δυσκολεύονται να βρουν τρόπο να μετατρέψουν τη μουσική φόρμα σε κατασκευή. Στη συνέχεια, μπορούμε να δουλέψουμε και νέα κομμάτια. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, είναι προτιμότερο, πρώτα να ακούσουν οι μαθητές το έργο, να γίνει αναγνώριση της φόρμας και μετά όλοι να δουλέψουν ώστε να μετατρέψουν τη φόρμα σε χτίσμα με τα Lego.

Δείτε κάποιες από τις δημιουργίες των μαθητών, για τις φόρμες που δουλέψαμε.

Φόρμα ΑΒ





Φόρμα ΑΒΑ (με γέφυρα)



Φόρμα Ροντό






Τα μουσικά κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν είναι καταρχάς αυτά που αναφέρονται στο Κεφάλαιο 20 του βιβλίου. Θεωρώ σημαντικό να μην μένουμε όμως μόνο στα κομμάτια που αναφέρονται στο βιβλίο, αλλά να δουλεύουμε και κομμάτια που είναι πιο κοντά στα ακούσματα των μαθητών.

Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές αντιλαμβάνονται καλύτερα πως αυτό που τους διδάσκουμε δεν αφορά μόνο τη λόγια μουσική που σε αυτούς τις περισσότερες φορές ακούγεται ξεπερασμένη και ξένη, αλλά όλα τα είδη μουσικής. Ακόμα και αυτά που ακούνε οι ίδιοι!

Καλή δύναμη σε όλους και καλά διαδικτυακά μαθήματα!


Εκπαιδευτικός Μουσικής: Ευαγγελία Μπαρλιά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΙΣ ΝΟΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ

1.Διδακτικός στόχος: ·         Να γνωρίσουν ακουστικά και να μπορούν να διαχωρίσουν τους ψηλούς και χαμηλούς ήχους. ·         Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το πεντάγραμμο και το κλειδί του ΣΟΛ. ·         Να μάθουν να ονομάζουν τις νότες. ·         Να μπορούν να συνδέουν κάθε νότα με συγκεκριμένο χρώμα. ·         Να ξεχωρίζουν τις γραμμές από τα διαστήματα και να μπορούν να αναγνωρίζουν τις νότες πάνω στο πεντάγραμμο. 2.Σκοπός: ·         Να γίνει ορισμός της λέξης «νότα». ·         Οι μαθητές να καταστούν ικανοί να κατανοήσουν τη χρησιμότητα του γραπτού κώδικα σε μια «γλώσσα». ·         Να μπορούν να αναγνωρίσουν ήχους και να τους διαφοροποιήσουν ανάλογα με το τονικό τους ύψος. ·         Να γίνει γνωριμία με τη μουσική σημειογραφία. 3.Διδακτική προσέγγιση: ·   Άτυπη μουσική εκπαίδευση (μουσικοκινητικές δραστηριότητες, μουσικά παιχνίδια). ·        Τυπική μουσική εκπαίδευση (πεντάγραμμο, κλειδί ΣΟΛ και αναγνώριση νοτών πάνω σε αυτό). 4.Δια

Α ΡΑΜ ΣΑΜ ΣΑΜ

Παραδοσιακό μαροκινό τραγούδι με κινήσεις. Οι στίχοι του δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο νόημα. ΣΤΙΧΟΙ: Ελληνικοί στίχοι: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Ακούω, ακούω κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Κοιτάζω, κοιτάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φουσκώνω, φουσκώνω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Φωνάζω, φωνάζω, κούντι κούντι κούντι κούντι  κούντι ραμ σαμ σαμ (x2) Παραλλαγή: Α ραμ σαμ σαμ, α ραμ σαμ σαμ γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε γκούλε ραμ σαμ σαμ  (x2) Στα γόνατα, στα γόνατα και στο στήθος στήθος στήθος  στήθος γόνατα και πάνω και κάτω και στο στήθος στή

ΜΙΑ ΞΑΦΝΙΚΗ ΒΡΟΧΗ (ΗΧΟΙΣΤΟΡΙΑ)

Στόχοι/Σκοποί: Εισαγωγή στην ηχητική απόδοση μιας ιστορίας Εισαγωγή στη δραματοποιημένη κίνηση Εισαγωγή στην έννοια του crescendo Εισαγωγή στην έννοια του accelerando Υλικά: Μεγάλος χώρος για κίνηση Κρουστά όργανα τάξης Διάφορα ηχογόνα αντικείμενα (μολύβια, φελλοί, μπουκάλια κ.τ.λ.) Εικόνα που να παραπέμπει στην ιστορία (πλαστικοποιημένη και σε μεγέθυνση) Εισαγωγικές Δραστηριότητες:  Προετοιμάστε το θέμα της ηχοιστορίας προκαλώντας μια συζήτηση με τα παιδιά. Π.χ. Ρωτήστε τα: "Σας έχει ποτέ συμβεί, ενώ περπατάτε στο δρόμο, να πιάσει μια ξαφνική βροχή;", "Όταν βρέχει και δεν κρατάμε ομπρέλα, πως συνήθως περπατάμε;". Ανάλογα με τις απαντήσεις τους καθοδηγήστε τα προς την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει. Δείξτε μια εικόνα η οποία περιγράφει την υπόθεση της ιστορίας που θα ακολουθήσει στα παιδιά και έπειτα ζητείστε τους να σας πουν τι βλέπουν.  Στη συνέχεια προσπαθήστε να αποδώσετε αυτά που βλέπετε στην εικόνα (π.χ. πουλ